kretslopet-bladlogo-387-90

– Norge henger etter på gjenbruk av bildeler

Artemis Hatzi HullMiljøkommissær Artemis Hatzi-Hull forteller biloppsamlere fra hele Norden hvor viktig gjenbruk er i EUs arbeid mot en sirkulær økonomi. Bellona og Norges Biloppsamleres Forening vil få norske myndigheter til å følge EUs miljøregler for gjenbruk av bildeler. Organisasjonene er oppgitt over at flere hundre tusen bildeler av god kvalitet går til spille hvert år.

 

Skrevet av Magnus Nystrand

 At Norge henger etter på regelverk for gjenbruk av bildeler ble tydelig under den nordiske konferansen for biloppsamlerne, som ble avholdt 8. - 9. mai.

Under konferansen var EUs kommisær for miljø, Artemis Hatzi-Hull, en av hovedtalerne. Hun understreket at gjenbruk er et viktig satsningsområde for EU.
– Vi jobber for en sirkulær økonomi som utnytter merverdien i produktene så lenge som mulig, og fjerner avfall effektivt. Når et produkt er klar for skroting må ressursene fra produktet beholdes i økonomien, slik at de kan brukes igjen og igjen. Til sammen kan EU-landene spare 600 milliarder euro på gjenbruk og lignende tiltak, sa Hatzi-Hull.

– For dårlige regler

Bellona-rådgiver Olaf Brastad holdt også innlegg på konferansen i Stockholm. Han har et krystallklart budskap om gjenbruk av bildeler. – Norsk og europeisk miljøpolitikk styres av avfallshierarkiet. Her kommer minimering først, og gjenbruk som en klar nummer to. Å få til mest mulig gjenbruk er derfor en klar miljøpolitisk prioritering, men de norske reglene for bilvraking gjenspeiler ikke dette. Dagens regler prioriterer ikke gjenbruk. Konsekvensen er en dårlig miljø- og avfallspolitikk som strider mot sunn fornuft og lar hundretusenvis av brukbare bildeler gå til spille, sa han.

Olaf Brastad under Stockholm-konferansenBellonas Olaf Brastad holdt også innlegg på konferansen i Stockholm. Han er ytterst misfornøyd med norske myndigheters innsats for å fremme gjenbruk av bildeler.

Stadig færre demonterer

Styreleder i Norges Biloppsamleres Forening, Tor Alm, er oppgitt over at stadig færre satser på gjenbruk. – Stadig flere aktører i bransjen tar seg ikke bryet med å demontere bildelene, men lar heller bilen selges som skrapmetall. Denne praksisen er fullt lovlig innenfor dagens regelverk. Vi får mange tilbakemeldinger fra frie verksteder og forsikringsbransjen som reagerer sterkt på at bildeler av topp kvalitet hakkes opp til skrapmetall. – Hovedproblemet er at den norske avfallsforskriften ikke prioriterer gjenbruk og deledemontering i vrakingsprosessen, selv om forskriften er en implementering av EUs regler, sier Alm.
I Norge er det 130 virksomheter som har konsesjon til å gjennomføre vraking av biler. Bare ca. 45 av disse virksomhetene demonterer deler fra vrakede biler.