kretslopet-bladlogo-387-90

Ragn-Sells først på veien med elektrisk renovasjonsbil

Ragn Sells elbilDen flunkende nye elektriske renovasjonsbilen til Ragn-Sells er et ledd i selskapets langsiktige satsning på fossilfri transport og produksjon, sier administrerende direktør Bjørn Hoel.Denne uken blir den første elektriske renovasjonsbilen i Norge tatt i bruk. Bilen er kjøpt inn av gjenvinningsentreprenøren Ragn-Sells AS og skal betjene deres kunder Oslo-markedet framover. 

– Bilen er ikke kjøpt inn til et spesifikt oppdrag, vi tråkket til på egenhånd og løper en viss risiko, sier administrerende direktør i Ragn-Sells, Bjørn Hoel i en pressemelding. – Politikerne har jo sendt tydelige signaler om at det er dette de vil ha, nå gjenstår det å se om det gjenspeiler seg i konkurransegrunnlagene og betalingsviljen også, spesielt i offentlig sektor. Vi vet jo alle at pris lenge har vært den dominerende konkurransefaktoren her. Dette er imidlertid ikke den billigste løsningen og vi har erfaring med at næringslivet har hatt høyere betalingsvilje på kvalitet og miljø enn offentlig sektor. Derfor er vi spent på responsen, fortsetter Hoel.

– Bilen som nå tas i bruk har en toppfart på 85 km/t, en rekkevidde på ca. 200 km og lades opp på 4,5 timer. Det betyr at den kan gå et helt skift uten ladning, hvilket har vært et viktig krav for å oppnå lønnsomhet på bilen, forteller logistikksjef Lars Gravdahl. – Nå er vi selvfølgelig spent på hvordan bilen vil fungere i daglig drift og under norske klimaforhold. Leverandøren føler seg trygg på produktet sitt, men vi har kunder med høye krav til regularitet, så alle detaljer må fungere hver dag. I løpet av et par måneder vet vi mye mer, sier han.

Helgesen og HoelKlima- og miljøminister Vidar Helgesen tok seg en tur ut på Youngstorget for å kikke på den elektriske avfallsbilen som Ragn-Sells hadde fått plassert der under Zero-konferansen. Direktør Bjørn Hoel er godt fornøyd med det.Ragn-Sells satser på å ligge i front i utviklingen av elektriske maskiner og være med å teste ut ny teknologi og drive utviklingen framover. – For det første har vi selvfølgelig satt oss som mål å redusere utslippene våre. For det andre tror vi ikke politikerne vil tillate at vi betjener bysentrum med fossildrevne kjøretøy framover. I tillegg ser vi både arbeidsmiljømessige og økonomiske fordeler, spesielt ved bruk av elektriske maskiner som kverner og sorteringsmaskiner. De støyer mindre, vibrerer mindre, har mindre avgasser og krever mindre vedlikehold. Vi kommer derfor til å investere primært i elektriske maskiner fremover, sier Hoel. Selskapet har allerede en elektrisk gravemaskin og fem nye er bestilt.

Mens Ragn-Sells blir første renovatør som tester ut strøm som drivkraft til innsamling av næringsavfall, vil sannsynligvis Sarpsborg kommune bli først ut på elektriske renovasjonsbiler for husholdningsavfall. De to elbilene som Norsk Gjenvinning skulle ta i bruk der i løpet av oktober, er underveis, men litt forsinket. – Vi forventer at de er i drift rundt 15. november, opplyser teamleder avfall og renovasjon Svein-Erik Svendsen i Sarpsborg kommune.