Platstløftet er et ord med dobbel betydning, det skal være både et løft og et løfte. Og det de bedriftene som blir med på dette skal love, er å sette et ambisiøst mål for bruken av resirkulert plast innen 2025, sørge for faglig oppdatering av sine ansatte og rapportere årlig på fremgang når det gjelder økt bruk av gjenvunnet plast og avfallsreduksjon.
Det ble ikke lagt skjul på at markedssituasjonen for gjenvinningsplast er vanskelig etter at Kina fra forrige årsskiftet innførte så strenge kvalitetskrav at eksporten dit i praksis nesten opphørte. Desto viktigere at gjenvinningskapasiteten i Europa bygges ut – og ikke minst at markedet for gjenvunnet plast øker.
Men det tyder altså på at det vil skje. Sigrid Opheim fra merkevaregiganten Unilever meddelte forsamlingen at konsernet hadde et mål om at konsernet skal opp på 25 % gjenvunnet plast innen 2022. Vi snakker her om et verdensomspennende konsern med rundt 500 milliarder i omsetning og mer enn 160 000 ansatte og flere milliarder kunder. Og de er i gang, Opheim viste fram PET-emballasje laget av gjenvunne vannflasker. Hun kunne også fortelle at Unilever setter av 40 USD for hvert tonn CO₂ selskapet slipper ut til et miljøfond.
Sigrid Opheim fra Unilever viser fram emballasjen til selskapets nye hårpleieserie Love Beauty and Planet. Med et slikt navn må emballasjen selvsagt være laget av gjenvunnet plast.
Og det var flere gode eksempler. Ole-Anton Bakke, emballasjesjef hos Jotun, viste fram emballasjen til sin ennå ikke lanserte høykvalitets maling Nordic Extreme, som er produsert både med 50 og 100 % gjenvunnet plast. – Men den skal testes hos Norner før vi slipper den på markedet. Vi må vite at den er aldringsstabil, sa han.
For det finnes også utfordringer ved bruk av gjenvunnet plast. Bård Bringsrud Svendsen fra Orkla sa at de hadde opplevd at flasker hadde ørsmå hull som forårsaket lekkasje, noe som visstnok skyldes at gjenvinningsplasten har inneholdt små fragmenter av silikon.
Men interessen både for å redusere plastbruken og for å fase inn gjenvunnet og/eller biobasert plast er åpenbart stor. Interessen for frokostseminaret overgikk definitivt Grønt Punkts forventninger. – Vi måtte bestille mer mat, sa direktør Jaana Røine fornøyd.