Mills, Orkla, Findus og Godtlevert vant årets Plastløftepriser

Disse produktene ble belønnet med Plastløfteprisen. Øverst Orklas dusjsåpe med pappemballasje (t.v.), og Godtleverts reduserte porsjonsstørrelse. Nederst Mills' gjennomsiktige emballasje uten Carbon Black og Findus' kanelboller i PE-emballasje som delvis er produsert av gjenvunnet plast.

Disse premieres for økt bruk av gjennomsiktig plast, dusjprodukter uten plastemballasje, resirkulert matemballasje og tilpassede porsjonspakninger.

 

I tillegg har de 73 bedriftene som har tatt Plastløftet brukt 20 415 tonn resirkulert plast, kuttet 1 140 tonn unødvendig plast, erstattet 638 tonn plast og økt gjenvinnbarheten på 3 263 tonn i 2021, ifølge pressemeldingen fra Grønt Punkt Norge.

Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Mills annet fordi de har klart målet sitt om å fjerne all emballasje med pigmentet Carbon Black.

Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til Findus for utvikling folie i monomateriale PE, hvor midtsjiktet inneholder gjenvunnet plast, mens yttersidene er jomfruelig.

Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Orkla og Klar som har lansert dusjprodukter i bar (såper) emballert i gjenvunnet papp, altså uten plast.

Den nyopprettede «Holdbarhetsprisen» gikk til Godtlevert for arbeidet med å redusere både emballasje og matsvinn i sine matkasser. Dette gjør de blant annet ved å tilpasse størrelsen på pakningene slik at produktene de sender ut er lik mengden som står i oppskriftene.

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE