Miljødirektoratet foreslår å endre avfallsforskriftens kapittel 13 om grensekryssende forsendelser av avfall for å gjennomføre EUs grensekryssforordning nr. 2024/1157.
Formålet med revidert grensekryssforordning er å gjøre det lettere å transportere avfall til ombruk og materialgjenvinning innad i EU. Den skal også sikre at EU ikke eksporterer sine avfallsutfordringer til tredjeland, og styrke kontroll av ulovlige avfallstransporter. Forordningen skal bidra til at avfall i større grad benyttes som sekundære råvarer, og bidra til en mer sirkulær økonomi.
Endringene i den nye forordningen er forventet å gi positive miljøeffekter, ved at avfall i større grad materialgjenvinnes og behandles på en miljømessig forsvarlig måte. Forordningen skal også sikre bedre kontroll med avfallsstrømmene, spesielt grønnlistet avfall. Digitalisering og deling av informasjon om avfallstransport i sanntid er også forventet å føre til mer effektiv saksbehandling og rapportering, og enklere søknadsprosesser. Hurtigbehandling av søknader som i praksis er en fornyelse av et eksisterende samtykke vil også bidra til mer effektiv saksbehandling.
Videre bidrar forordningen til EUs strategi for å bekjempe organisert kriminalitet. Det blir samtidig strengere kriterier til avfall som kan eksporteres eller importeres til sluttbehandling i EU. Den nye forordningen presiserer også at avfallsforsendelser på samme samtykke skal gå fra samme sted. Dette betyr at muligheten til å ha flere avfallsprodusenter på samme samtykke begrenses betydelig.
Det blir også forbudt å eksportere plastavfall til ikke-OECD-land, samt strengere krav til plast som eksporteres til OECD-land. Dette betyr at plastavfall i vesentlig større grad må behandles i EØS-området.
Høringsnotat og andre relevante dokumenter finnes her.