Nye tall viser at NorgesGruppen har halvert matsvinnet i sine butikker siden 2015. –Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen i en pressemelding.
Hvert år kaster næringsliv og private husholdninger over 400 000 tonn mat i Norge. Omfanget gjør matsvinn til et av de viktigste bærekraftsområdene å jobbe med, for både næringsliv og myndigheter.
I 2017 inngikk derfor fem departementer og tolv organisasjoner bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn. Den definerer et tydelig mål: å kutte matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030, sammenlignet med 2015.
Nå viser nye tall fra NorgesGruppen – som blant annet står bak Kiwi, Meny, Spar og Joker – at konsernet vil halvere matsvinnet i sine butikker allerede i løpet av 2025. Bare i 2024 ble matsvinnet redusert med 13 prosent.
Det vil si at NorgesGruppen nærmer seg målet i bransjeavtalen om 50 prosent reduksjon av matsvinnet i god tid innen 2030.
– Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
Han trekker frem systematisk nedprising av varer som er i ferd med å gå ut på dato, som et effektivt virkemiddel. Det er populært blant kundene, og det monner for å redusere matavfallet. I tillegg er samarbeid om donasjon av overskuddsmat viktig. I 2024 donerte NorgesGruppen over 1000 tonn mat til Matsentralen.
– Det aller viktigste er imidlertid optimal vareflyt. Butikkene må ha riktig varetrykk, det vil si at riktig mengde mat til enhver tid finnes i butikkhyllene. De siste ti årene har derfor våre butikker forbedret sine rutiner for bestilling av riktig mengde varer og best mulig vareflyt, datovarsling og nedprising. Tallene vi nå offentliggjør, viser resultatet av dette arbeidet, sier Hollevik.
Ny teknologi er viktig i denne sammenhengen. NorgesGruppen er blant de første i verden med å innføre 2D-koder på varer i sine butikker. Dette er unike, QR-lignende koder på etikettene som har plass til mer informasjon enn tradisjonelle strekkoder, blant annet informasjon om holdbarhetsdato.
De nye kodene gir butikkmedarbeiderne god oversikt over beholdning og utløpsdato. Utgående varer oppdages før det er for sent – og uten at medarbeiderne må gå rundt og sjekke alt manuelt.
– 2D-koden er et viktig teknologisk løft som vil redusere matsvinnet i alle ledd i verdikjeden for mat, fra produsentene til butikkene – og i fremtiden kanskje hele veien til folks kjøleskap, forteller Hollevik.
På sikt vil nemlig kjøpsdata og algoritmer gjøre at folk kan få informasjon om utløpsdato på produkter de har kjøpt, og som de har hjemme i sitt eget kjøleskap.
– Redusert matsvinn og overgang til 2D-koder er bra for forbrukerne, for samfunnet og for oss som driver butikk. Å drive god butikk, og å drive bærekraftig, hører ofte sammen, avslutter Runar Hollevik i NorgesGruppen.
NorgesGruppens arbeid med matsvinn
NorgesGruppen jobber systematisk med tiltak for å redusere matsvinnet, både i egne butikker, og gjennom bidrag til løsninger som reduserer matsvinnet hjemme hos forbruker.
Det aller viktigste er optimal vareflyt: Det riktige antallet varer i butikkhyllene til enhver tid.
I tillegg til dette, er nedprising av varer med kort holdbarhetsdato, som gårsdagens brød og frukt og grønt, et viktig element. Nedprising omfatter nå alle de største varegruppene, og er et populært tiltak blant kundene.
Selskapet tar i bruk ny teknologi, og er blant de første i verden til å ta i bruk 2D-koder, også i samarbeid med leverandører.
Et annet viktig tiltak for å redusere matsvinnet er donasjon av varer. Blant annet leverte NorgesGruppen 1050 tonn mat til Matsentralen i 2024.
Gjennom NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE har selskapet bidratt inn i flere prosjekter som for eksempel bruk av restråstoff til nye produkter og etablering av produksjonskjøkken som lager ferdigretter til de som trenger det mest, av råvarer som ellers ville blitt kastet.
Mindre porsjonspakninger, og mindre forbrukerpakninger på produkter med potensiale for svinn hjemme, er utviklet og tilbys i butikk.
Kilde: Pressemelding fra Norgesgruppen