Det første toget med avfall fra HRS sitt anlegg på Djupvik rullet 8. mars ut med kurs mot forbrenningsanlegget Kiruna. Om opplegget blir vellykket kan det potensielt erstatte 1500 vogntog på de 17 milene langs mellomriksveien E10.
– Vi har jobbet med å få til togtransport i flere år, men det har vært noen utfordringer på veien. Men med etableringen av den nye togaktøren Arctic Train har det endelig åpnet seg en mulighet. Det er en stor milepæl for oss, forteller André Christensen, konstituert daglig leder i HRS Miljø AS.
Det første toget med avfall som rullet i vei på den såkalte malmbanen inneholdt ti kontainere med restavfall. Årlig sendes 30 000 tonn restavfall og 17 000 tonn trevirke fra Hålogaland Ressursselskap til Tekniska Verken i Kiruna, og hittil har alt gått på bil. Og både avsender og mottager er naturligvis interessert i reduserte klimautslipp. – Ved å erstatte lastebiltransport med tog reduserer vi CO₂- utslippet med opptil 90%. Det er et viktig steg på vei til selskapets mål om å bli klimanøytrale innen år 2025, sier Jan Fjordell, ved Tekniska Verken i Kiruna.
Et skår i gleden er det at Tekniska Verken i Kiruna vil slutte å bruke restavfall som energikilde i fjernvarmeanlegget sitt fra april 2024. Men det betyr ikke nødvendigvis at overgangen til tog bare vil gi kortsiktig gevinst. – Vi er på utkikk etter et nytt sted å levere restavfallet, men deler av trevirket vårt skal sendes til Kiruna også etter 2024. I tillegg åpner jo togtransport for muligheter til å sende avfallet lenger sør i Sverige, så testen er nyttig uansett, sier Christensen.