Ny rapportserie: Sirkularitet i skala kan øke topplinjen med 20 prosent

Stadig flere selskaper investerer i sirkulære forretningsmodeller, men få lykkes med å kombinere sirkularitet med lønnsom vekst.

En ny artikkelserie fra Boston Consulting Group (BCG) viser at med riktig strategi kan sirkularitet bidra til økt inntekt, reduserte kostnader og lavere miljøpåvirkning.

– Det finnes et enormt potensial i sirkulære forretningsmodeller. Men for å lykkes må selskaper gå utover enkeltstående initiativer og integrere sirkularitet i hele virksomheten, sier Nanna Gelebo, Partner i BCG i en pressemelding.

En ny rapportserie fra det anerkjente konsulentselskapet viser altså at selskaper som klarer å skalere sine sirkulære løsninger kan øke driftsinntektene med opptil 20 prosent  og redusere materialkostnader med 15 prosent – samtidig som de reduserer sitt klimaavtrykk.

Rapportene peker på tre hindre for å gjøre sirkulære forretningsmodeller lønnsomme:

Forbrukeratferd: Avstanden mellom intensjon og faktisk betalingsvilje for bærekraftige alternativer
Operasjonelle utfordringer: Nye logistikk- og reparasjonsstrømmer krever investeringer og endringer i prosesser
Integrering: Mange initiativer forblir isolerte, noe som begrenser både effekt og lønnsomhet

Med tydelige mål, smart produktutvikling og riktig prismodell kan selskapene imidlertid overvinne disse utfordringene. Flere vellykkede eksempler, bl.a. den franske sportgiganten Decathlon, viser hvordan en sirkulær forretningsmodell kan bidra til både vekst og økt kundetilfredshet.

– Den sirkulære økonomien er ikke lenger et fremtidsscenario. Den er her allerede – og kan være et konkurransefortrinn for dem som tør å satse i stor skala og på lang sikt. Spesielt i tider hvor forbrukere har mindre kjøpekraft, blir rimelige alternativer mer attraktive. Når disse alternativene også er sirkulære og bærekraftige, vinner alle, avslutter Nanna Gelebo.

Klide: Pressemelding fra Boston Consulting Group

Lenker til artiklene:

Seizing the Growing Circular Opportunity

Scaling Circularity into Profitable Business

Sustainable Growth Redefined: The Case for Embedding Circularity in Business Strategy

Skroll til toppen