To norske skip ble ulovlig sendt til India for opphugging. Nå har rederiet Altera akseptert et forelegg på 8 millioner kroner for brudd på forurensningsloven.
Miljødirektoratet anmeldte i 2019 rederiet Teekay, nå Altera Infrastructure Norway AS, for ulovlig eksport av avfall. Økokrim utstedte et forelegg på åtte millioner kroner i juni 2024. Altera avviste opprinnelig forelegget, men har nå snudd. Rettsaken som var berammet til januar 2025 faller dermed bort. «Et vedtatt forelegg har virkning som en dom. Selskapet har presisert at de ikke erkjenner straffeskyld, selv om de har vedtatt forelegget», skriver Økokrim i en nyhetsmelding på sin nettside.
Skipene fikk ikke fornyet kontrakter
De to Teekay-skipene Navion Scandia og Alexita Spirit opererte tidligere i Nordsjøen som bøyelastere. Da skipene nærmet seg aldersgrensen, som for skip som lagrer og transporterer olje er 20 år, ble skipene seilt fra norsk farvann og mot Asia like før klassesertifikatene løp ut. De ble solgt til skraping mens de lå i opplag i Sri Lanka, og ble hugget opp på en stranda i Alang i India mellom 2018 og 2020.
– Norske rederier skal være klar over at det er ulovlig å eksportere skip som regnes som avfall, med mindre de har tillatelse fra Miljødirektoratet. Det er også velkjent at vi ikke tillater eksport av skip som skal til India, Pakistan eller Bangladesh, sier avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla i Miljødirektoratet i en nyhetsmelding på Miljødirektoratets nettsider.
Internasjonalt miljøproblem
Denne typen hugging av utrangerte skip kalles beaching. Skipene kjøres opp på stranda for egen maskin, og hugges opp i tidevannssonen. Prosessen fører til omfattende forurensning, blant annet gjennom utslipp av tungmetaller og andre farlige stoffer. I tillegg representerer praksisen høy risiko for arbeidsulykker, og farlig avfall håndteres ofte på uforsvarlig vis, skriver Miljødirektoratet.
EU-flaggede skip skal resirkuleres på EU-godkjente verft, men fordi stålprisene i India ligger langt over stålprisene i Europa og Tyrkia lønner det seg økonomisk å skrape skipene i India.
– Vi forventer at norske rederier tar sitt miljøansvar og følger miljøkravene. Vi anmeldte rederiet fordi vi ser svært alvorlig på eksport av avfall som kan gi store miljøkonsekvenser i utviklingsland med svakere miljølovgivning enn Norge, sier Anne-Marie Vikla videre.
Miljødirektoratet samarbeider med Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Kystvakten for å stoppe denne typen miljøkriminalitet.
Miljøkriminalitet er økonomisk kriminalitet
Økokrim følger opp:
– Gjennom vår etterforskning har det kommet frem at selskapet var godt kjent med gjeldende regelverk, og at økonomisk lønnsomhet var blant årsakene til at selskapet valgte å skrape skipene i India. Miljøkriminalitet er ødeleggende både for miljøet og for vårt økonomiske system, sier politiadvokat Maria Bache Dahl i Økokrim i en nyhetsmelding på Økokrims nettsider.
– Norskopererte skip skal ikke sendes fra Nordsjøen til skraping i India. Økokrim ser alvorlig på at norske aktører eksporterer avfalls- og miljøutfordringer til utviklingsland med langt svakere miljølovgivning enn Norge. Norge er dessuten en av verdens ledende sjøfartsnasjoner, og har et spesielt ansvar for å forhindre beaching av våre skip. Vi håper at norske aktører merker seg dette forelegget, og at andre sjøfartsnasjoner følger etter og straffeforfølger slik alvorlig miljøkriminalitet, sier Dahl videre.
Millionbøter for ulovlig opphugging
Dette er andre gang en anmeldelse fra Miljødirektoratet har ført til millionbøter for brudd på ulovlig eksport av skip til opphugging. Skipet Tide Carrier (Harrier) ble i 2018 hindret i å seile fra Norge til ulovlig opphugging i Pakistan.
Singapore-selskapet Wirana Shipping fikk en bot på syv millioner kroner av Økokrim for forsøk på å smugle skipet ut av Norge. Den norske skipsrederen Georg Eide ble dømt til seks måneders fengsel, skriver Miljødirektoratet.
Kilder: Miljødirektoratet.no og Økokrim.no
Ulovlig strandhogging (beaching)
Skipsopphugging på strender i India, Pakistan og Bangladesh er et stort, internasjonalt miljøproblem.
Beaching fører til direkte utslipp av en rekke farlige stoffer i naturen. Arbeidet utføres på måter som utgjør fare for helsen og sikkerheten til arbeiderne.
Strandhogging innebærer store kostnadsbesparelser for rederiene sammenlignet med gjenvinning på godkjente skipsgjenvinningsanlegg.
Eksport av utrangerte skip til utviklingsland er et alvorlig brudd både på forurensningsloven og på internasjonale konvensjoner.
Baselkonvensjonen er en internasjonal avtale for kontroll med eksport av avfall. Konvensjonen stiller krav om miljømessig forsvarlig håndtering av avfallet og forbyr transport av farlig avfall fra rike til fattige land.
I Norge er Baselkonvensjonen implementert i avfallsforskriften kapittel 13 gjennom EUs forordning om grensekryssende transport av avfall.