Direktivet om retten til reparasjon vedtatt i EU

Det nye direktivet skal gjøre reparasjon enklere og mer attraktivt for forbrukere. Blaz Erzetic / Unsplash

De nye reglene styrker retten til å reparere, tar sikte på å redusere avfall og styrker reparasjonssektoren ved å gjøre det enklere og mer kostnadseffektivt å reparere varer.

Tirsdag vedtok Europaparlamentet direktivet om den såkalte «retten til reparasjon» for forbrukere med 584 stemmer for, 3 mot og 14 avholdte stemmer. Reglene tydeliggjør produsentenes forpliktelser til å reparere varer og oppfordrer forbrukere til å forlenge et produkts livssyklus gjennom reparasjon. Det opplyses det i en pressemeldingfra Europaparlamentet.

De nye reglene sikrer at produsenter yter rettidige og kostnadseffektive reparasjonstjenester og informerer forbrukerne om deres rettigheter til reparasjon. Varer som er reparert under garantien vil dra nytte av en ytterligere ett års forlengelse av den juridiske garantien, noe som gir forbrukere ytterligere motivasjon til å velge reparasjon i stedet for erstatning.

Etter at den juridiske garantien har utløpt, er produsenten fortsatt pålagt å reparere vanlige husholdningsprodukter, som er teknisk reparerbare i henhold til EU-lovgivningen, for eksempel vaskemaskiner, støvsugere og til og med smarttelefoner. Listen over produktkategorier kan utvides over tid. Forbrukere kan også låne en enhet mens deres blir reparert eller, hvis den ikke kan fikses, velge en renovert enhet som et alternativ.

Informasjon om reparasjonsbetingelser og tjenester

Et europeisk informasjonsskjema kan tilbys forbrukere for å hjelpe dem med å vurdere og sammenligne reparasjonstjenester (med detaljering av feilens art, pris og varighet av reparasjonen). For å gjøre reparasjonsprosessen enklere, vil det bli satt opp en europeisk nettplattform med nasjonale seksjoner for å hjelpe forbrukere med å enkelt finne lokale reparasjonsverksteder, selgere av renoverte varer, kjøpere av defekte gjenstander eller fellesskapsledede reparasjonsinitiativer, for eksempel reparasjonskafeer.

Revitalisering av reparasjonsmarkedet

Reglene tar sikte på å styrke reparasjonsmarkedet i EU og redusere reparasjonskostnadene for forbrukerne. Produsenter må skaffe reservedeler og verktøy til en rimelig pris og vil ha forbud mot å bruke kontraktsmessige klausuler, maskinvare- eller programvareteknikker som hindrer reparasjoner. Spesielt kan de ikke hindre bruken av brukte eller 3D-printede reservedeler av uavhengige reparatører, og de kan heller ikke nekte å reparere et produkt utelukkende av økonomiske årsaker eller fordi det tidligere ble reparert av noen andre.

Fremme rimelig reparasjon

For å gjøre reparasjoner rimeligere, vil hvert medlemsland måtte implementere minst ett tiltak for å fremme reparasjon, for eksempel reparasjonskuponger og midler, gjennomføre informasjonskampanjer, tilby reparasjonskurs eller støtte til fellesskapsledede reparasjonsplasser.

Når direktivet er formelt godkjent av Rådet og publisert i EUs offisielle tidsskrift, vil medlemslandene ha 24 måneder på seg til å implementere det i nasjonal lovgivning.

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE