Avfallspolitikk

Den nye handlingsplan for sirkulær økonomi, som skal endre hvordan man produserer og forbruker i EU, er nå vedtatt av EU-kommisjonen.
Avfallspolitikk

EUs handlingsplan for sirkulærøkonomi er presentert

EU-kommisjonen presenterte denne uken den nye handlingsplanen for sirkulær økonomi, som er en av de viktigste byggesteinene i European Green Deal. Handlingsplanen har som mål å gjøre økonomien skikket for en grønn framtid, styrke EUs konkurranseevne og samtidig ta vare på miljøet og gi forbrukerne flere rettigheter, og dette skal skje med tiltak langs hele livssyklusen til produktene, heter det i nyhetssaken fra EU-kommisjonen.

Emanuelle Maire er Head of Unit - Sustainable production, products and consumption, DG Environment i EU-kommisjonen. På sesjonen om sirkulær industri på konferansen Industri Futurum orienterte hun om arbeidet med en sirkulær handlingsplan i EU.
Avfallspolitikk

Varsler strengere krav til produsentansvar

– Vi må å sikre at at rimelige og grønne produkter med mulighet til å vare lenger og som reduserer miljøpåvirkningen er normen – og ikke unntaket, slik det er i dag. Men per i dag har vi ikke lovgivning som regulerer at produktene som settes på markedet er bærekraftige.

Utviklingen i forbruket av biodrivstoff de siste fem årene, med fordeling på konvensjonelt og avansert, og palmeoljens andel av det konvensjonelle.
Avfallspolitikk

Mindre palmeolje ga høyere CO2-utslipp

SSB rapporterer at de norske klimagassutslippene i 2018 var på 52 millioner tonn, 0,9 % lavere enn året før. Men til tross for at elektrifiseringen av bilparken virkelig skjøt fart dette året økte utslippene fra veitrafikken med 2,8 %, fra 8,85 til 9,1 millioner tonn. Årsaken er redusert bruk av importert palmeolje til biodrivstoff.

Går det som den svenske regjeringen vil må avfallsforbrenningsanlegget Dåva i Umeå betale 75 kroner pr tonn i avgift for avfallet som puttes inn i anlegget fra 1. april neste år.
Avfallspolitikk

Svenskene gjeninnfører forbrenningsavgift

Tross hard medfart i høringsrunden foreslår den svenske regjeringen en skatt på avfallsforbrenning på 75 kroner pr tonn i sitt statsbudsjett for 2020. Bransjeorganisasjonen Avfall Sverige mener dette ikke vil føre til mer materialgjenvinning, bare økte kostnader og problemer.

Tiltakene som ble satt inn for to år siden har ikke fått de «herreløse» båtene vekk fra strender og bukter – blant annet fordi det ikke er mulig å finne ut hvem som eier dem.
Avfallspolitikk

Alle vil nå ha båtregister

Problemet med utrangerte fritidsbåter ble tatt opp også på årets Arendalsuke – etter som de innførte ordningene ikke ser ut til å være tilstrekkelige til å løse problemet. Og nå synes det å være bred enighet om at en obligatorisk registrering av båtene må til for å komme videre.

Kari Bjørkhaug Trones er etterforskningsdirektør i Konkurransetilsynet. Hun sier de nå går i gang med å vurdere materialet som ble sikret ved uanmeldte besøk rett før ferien.
Avfallspolitikk

– Vil vurdere saken i løpet av høsten

Konkurransetilsynet foretok etter en beslutning i Bergen tingrett såkalt bevissikring hos selskapene Stena Recycling, Østbø AS og Saltens Bilruter rett før sommerferien. Bakgrunnen er mistanke om ulovlig samarbeid i forbindelse med et landsdekkende anbud. Etterforskningsdirektør Kari Bjørkhaug Trones sier til Kretsløpet at det beslaglagte materialet vil bli gjennomgått i løpet av høsten.

Skroll til toppen