Entreprenørfirmaet HENT står bak byggingen av alle de nye byggene på nye Bodø lufthavn og har tatt grep for å redusere miljøavtrykket.
Sør for dagens Bodø lufthavn er det full byggeaktivitet. Gravemaskiner og godt synlige arbeidere fyller området, en ny rullebane tar form, og bygg etter bygg reiser seg. Bak det meste av aktiviteten er entreprenøren HENT. De er ansvarlige for alle de nye byggene på ny lufthavn.
– Dette er et stort og omfattende prosjekt for oss. Vi skal bygge terminalbygget, plass-, brann- og redningsbygget, hovedport, tømmestasjon og flysikringsbygget, forteller Erik Olav Rindal fra HENT.
For å redusere avfallsmengden har HENT, i samarbeid med Retura Iris og Iris Ombruksentral, satt opp en ombrukskontainer. Her kan de levere overskuddsmaterialer som får nytt liv i andre prosjekter.
Rindal ser for seg at det blir en omstilling å jobbe slik når de kommer i gang med innredningsfasen. – Vi har lenge hatt fokus på høy sorteringsgrad, men ombruk og gjenbruk har vi mindre erfaring med, sier han.
Avinor, som har ansvaret for utbyggingen av den nye lufthavnen, er fornøyd med miljøfokuset til HENT.
– Vi har en omfattende miljøoppfølgingsplan, og selv om ombruk ikke var et krav, setter vi stor pris på at de finner slike lokale initiativer for å bidra til BREEAM-sertifiseringen, sier Tor Iversen, kommunikasjonsrådgiver i Avinor.
BREEAM er en internasjonal standard for å måle og sertifisere bygningers bærekraft.
– I anleggsarbeidet, som har pågått i halvannet år, har vi oppnådd en sorteringsgrad på over 94 prosent. Det viser at miljøhensyn har vært en gjennomgående prioritet i hele prosjektet, forteller Iversen.
Han har også et klart råd til andre som vil tenke mer bærekraftig i byggeprosjekter: – Start tidlig. Tenk ombruk og gjenbruk allerede i planleggingsfasen, og sørg for god kildesortering underveis.
– Bare av byggene vi har revet har vi sortert ut 7000 tonn jern, så det viser at det er fullt mulig, legger han til.
Kilde: Pressemelding fra Iris Salten









