Avtale om sjødronetransport av flyveasken signert

Denne uken ble avtalen mellom NOAH og ASKO om transport av flyveaske med elektriske, autonome ferjer fra Moss til Langøya signert.

Lasten kommer på traller som kobles fra trekkvogna på kaia…

Nå er arbeidet i gang med å bygge ut kaia på Langøya til å ta imot disse fartøyene som er betydelig større enn ferjene som frakter trailere med flyveaske og annet ut til øya i dag. Planen er at transporten med ASKO Maritimes elektriske sjødroner skal komme i gang til høsten.

– I dag går de tunge bilene fra Moss til Horten på Bastøyferga, på vei fra Horten til Holmestrand og og så med ferje fra Holmestrand sentrum ut til Langøya. Nå vil de kjøre til Moss og der kobles tilhengeren fra trekkvogna. Så kjøres lasten over på disse elektriske ferjene som går direkte til Langøya hvor vi losser de av og håndterer lasten der gjennom dagen, opplyste Tove Stuhr Sjøblom fra NOAH i den anledning.

Et stort poeng med denne omleggingen er å få tungtrafikken ut av Horten og Holmestrand. Antall lastebiler gjennom Horten og Holmestrand sentrum knyttet til driften på Langøya vil med dette bli redusert med om lag 60% og 12.000 vendinger per år, altså 6000 biler. Omleggingen skal også gi store miljøbesparelser i form av elektrisk drift og kortere kjørerute.

…og skysses om bord på ferja med en dertil egnet truck. Alle foto Trygve Sørli

NOAH har også avtaler med transportfirmaene som skal ta avfallet fram til Moss. På sikt er planen at også veitransporten skal være elektrisk.

Kai Just Olsen fra ASKO Maritime opplyste at båtene allerede har kjørt sine første turer over fjorden autonomt, men med mannskap om bord. Og sånn vil det fortsatt være de to første årene. Men når innkjøringen er unnagjort er planen at ferjene skal ta sin daglige tur/retur Moss Langøya helt alene, under oppsyn av mannskap i et kontrollrom på land.

– De som kommer fra Sverige vil kunne slutte sine turer i Moss og så tar vi med trallene til Langøya, sa han.

Skroll til toppen