Stena Recyclings batterisenter for brukte høyenergibatterier på Ausenfjellet industriområde i Lillestrøm kommune har ikke hatt offisiell åpning ennå, men mottar allerede batterier som skal diagnostiseres og behandles.
(Saken har tidligere stått i Kretsløpet 2-2025)
I slutten av mars 2023 åpnet Stena Recycling sitt første «Battery Recycling Center» i Halmstad i Sverige. Der blir materialene i batterimodulene fra elbiler og andre elektrifiserte kjøretøy gjenvunnet. Men før de kommer så langt, har batteriene vært innom et såkalt batterisenter, og disse vil det med tiden bli bygget flere av – både i Norge og ellers i Europa.
Ombruk før resirkulering
Stenas første batterisenter i Norge er altså i gang med å ta imot slike batterier, og Jon Emil Furuseth som er norsk landansvarlig for høyenergibatterier i Stena, forteller at det slett ikke er alle batteriene som skal til Halmstad. I hvert fall ikke i første omgang. Her er intensjonen å holde seg så høyt opp i avfallshierarkiet som mulig. Noen batterier er jo helt i orden etter at de er tatt ut av et kjøretøy som skal vrakes. Da kan de enten settes inn i et annet kjøretøy, eller om kapasiteten til batteriet ikke lenger er så høy som den bør være i et kjøretøy, kan de brukes i en energibank. Noen batterier kan også repareres og få et nytt liv etter det. Men når det ikke lenger er mulig, må batteriene tømmes for strøm, kortsluttes, demonteres og selve batterimodulen sendes til Halmstad. Og dette er ikke en jobb for «hvermansen».


Farlig jobb
– Batteriene har likestrøm og det kan være snakk om svært høy spenning. Batteriene er konstruert for å ha fra 400 til 800 volt, og får du det gjennom kroppen, så er du død. Så det må håndteres av folk med kompetanse. I tillegg har du utfordringen med brann som kan oppstå hvis batteriet behandles feil. En brann i et slikt batteri er vanskelig å slukke fordi de produserer sin egen oksygen, så det hjelper ikke å prøve å kvele brannen, forteller han.
Dette er utfordringer som naturligvis kan oppstå allerede der kjøretøyet får en skade, eller hos biloppsamler når bilen har nådd «end of life», så håndtering og transport av batteriene inn til batterisenteret er oppgaver batterisenteret også tilbyr. Senteret har ulike transportkolli som batteriene kan pakkes i, de batteriene som vurderes som ustabile må sågar fraktes i en kostbar sarkofag, mens de som er hele og fine kan fraktes med enklere løsninger. Det er laget et ekstrakt av ADR-håndboka som omhandler transport av akkurat denne typen farlig gods. Og senteret kan også sende ut fagpersoner til å gjøre jobben med å frigjøre batteriet fra kjøretøyet og gjøre vurderinger av farene ved frakten der det er behov for dette.
Stille før stormen
Furuseth innrømmer at dette er et nokså nytt fagfelt for alle, all den tid vi ikke har hatt elektriske kjøretøyer så lenge. De aller fleste slike batterier som er produsert er fortsatt i bruk i bilen det ble produsert til.
– Det er jo Norge som har kommet lengst i bruken av el-biler, det begynte i 2007, men det var først rundt 2011 at det begynte å ta fart. Så regner man med at en bil skal gå på veien i 10-15 år. Det betyr at vi nærmer oss at de første som kom på markedet har nådd end of life og vi forventer at mengden brukte elbilbatterier som kommer inn vil øke raskt i løpet av noen måneder, sier han.

Lengre levetid på batteriet enn på bilen
Og selv om en bil kan være kondemnabel etter 10–15 år som følge av den fysiske slitasjen kjøringen har påført den, er det ikke dermed sagt at batteriet er utslitt. Furuset viser til en undersøkelse som er gjort av Nissan, hvor blant annet en Nissan Leaf som har kjørt 400 000 km som taxi hadde mer enn nok batterikapasitet igjen til et liv i en annen applikasjon.
– Ofte kan batterier leve i 20–25 år, og vil ha 10–15 års levetid igjen etter at det første kjøretøyet de satt i har nådd end of life. Da kan de gjenbrukes for eksempel i en energibank, hvor flere batterier kan kobles sammen til å dekke det energibehovet man har, sier han og kommer inn på den usikre verdenssituasjonen vi er oppe i og myndighetenes oppfordringer om å tenke beredskap.
– Jeg ser for meg at det i framtida vil bli vanligere med slike energibanker i hytter og hus. Hvis alle hus har en liten energibank, så gjør det ikke noe om strømmen går i et døgn eller to, da kan du fortsatt ha radio og strøm til å lade mobilen og litt andre ting, sier han.
Furuset er ikke redd for at det å ha et slikt energilager i huset skal medføre noen fare.
– I en bil vil et batteri bli utsatt for temperaturer fra +30 til -30 grader, det blir utsatt for humper og støt, for hurtig opplading og ved akselerasjon av en slik bil på 2000 kg må den gi fryktelig mye strøm veldig fort. Men i en energibank kan batteriet stå i ro i stabil temperatur. Da tar du bort veldig mange av parameterne som setter et batteri på prøve, sier han.

Nye verdikjeder
På spørsmål om det finnes et slikt marked for batterier til energibanker og om Stena har noen nedstømsløsning for batteriene de får inn, kommer han igjen inn på at dette er en ny bransje og en vei som må gås opp.
– Vi er i en teknologisk reise hvor myndighetene på den ene siden sier at nå skal vi elektrifiseres, og på den andre siden kanskje ikke ser alle konsekvensene av det. Når det gjelder nedstrømsløsninger så må vi jobbe med det, og åpne opp verdikjedene både med tanke på energibanker og på reparasjon av batterier. For vi i Stena gjør ikke reparasjon, og vi bygger ikke energibanker. Vår kjernevirksomhet er gjenvinning, men vi søker alltid høyere i avfallshirakiet. Vi legger til rette for at komponenter fra demontering av defekte batterier blir tilgjengelige på markedet, men da må noen andre reparere batteriene. Og vi legger til rette for og fasiliterer for gjenbruk av friske batterier, for eksempel i batteribanker. Men da må noen videreutvikle det. Det er den reisen vi står i nå, og vi jobber opp mot selskaper for å få dette i gang. Men aller først må de brukte batteriene komme inn i litt større volumer slik at vi har noe å tilby på markedet, sier han.

Sameksistens med tradisjonell gjenvinning
Og som nevnt, noen batterier er allerede til behandling i produksjonslokalene på Ausenfjellet. Det gjør at de ansatte får opparbeidet kompetanse og utstyret blir innkjørt. Batterisenteret er ikke det eneste anlegget som Stena Recycling har her. På den øvre delen av tomta holder Stenas gjenvinningsanlegg som håndterer alt fra papir, treverk og metaller til portable batterier, EE-avfall og farlig avfall til. Batterisenteret drar nytte av logistikkløsninger og gjenvinningsløsninger som Stena har på «Øvre tomt» og vil til gjengjeld etter hvert tilby store mengder strøm som lades ut av de brukte batteriene. Her vil nettopp en slik energibank kunne balansere energitilgangen etter døgnvariasjoner i behov og etter svingende strømpris.
Dette er altså det første batterisenteret Stena setter opp i Norge. Det kommer til å ha om lag ti personer ansatt i produksjonen når det blir kjørt ordentlig i gang, og en kapasitet til å behandle 10–15 000 batteripakker i året. Og Furuseth ser for seg at det med tiden vil bli behov for fire til fem slike batterisentere her i landet.
MER OM FARLIG AVFALL:
Forbereder seg på strømmen av brukte elbilbatterier
Stena Recyclings batterisenter for brukte høyenergibatterier på Ausenfjellet industriområde i Lillestrøm kommune har ikke hatt offisiell åpning ennå, men mottar…
Posisjonerer seg for elbilvrakene som kommer
Nybilsalget skal være fullelektrisk innen 2025, står det i Nasjonal transportplan (NTP for 2018-2029). Og gunstige politiske ordninger har gjort…
Stena Recycling snart i gang med storskala gjenvinning av batterier
Elbilbatterier og batterier fra mange andre bruksområder kan nå gjenvinnes i Stena Recyclings nye anlegg i Halmstad i Sør-Sverige. Prosessen…
Rekord i mengde ulovlig avfall forsøkt eksportert fra Sverige
Drivstofftanker fra Sundsbruk til Chile, motorer fra Ystad til Ghana og sykler fra Kista til Kongo. I fjor stanset det…
Forsøk på ulovlig eksport av flere tonn avfall avdekket
Tolletaten og Miljødirektoratet har som del av en internasjonal aksjon avdekket syv konteinere med ulovlig avfall på Oslo Havn. Innholdet…
Nomiko med gratis nettseminar etter tilsynskontrollen med farlig avfall
Myndighetene har avdekket en rekke avvik ved anleggene som mottar og håndterer farlig avfall. Nomiko – Norsk Miljøkompetanse avholder derfor…