Autoretur Battery Recycling (ABR), et nyetablert produsentansvarsselskap for høyenergibatterier, har i høst avholdt en anbudskonkurranse for innsamling og behandling av kasserte høyenergibatterier fra elektrisk drevne kjøretøy.
ABR fikk godkjennelse som produsentansvarsselskap (PRO) med utvidet produsentansvar (EPR) i august og utlyste umiddelbart en anbudskonkurranse for å knytte til seg behandlingsaktører som kan utføre de praktiske tjenestene med innsamling, transport, ombruk og gjenvinning av høyenergibatterier. Nå er samarbeidsavtaler signert med både Hydrovolt og Stena Recycling. Det opplyser selskapet i en pressemelding.
– Vi er svært fornøyde med anbudsprosessen og signeringen av avtalene, og ser frem til et konstruktivt og godt samarbeid, sier Erik Andresen, daglig leder i ABR. Både Hydrovolt og Stena Recycling er førsteklasses samarbeidspartnere som har investert i bransjeledende gjenvinningsløsninger for uttjente høyenergibatterier, og som vil bidra til at ABR oppfyller alle myndighetskrav fremover. Bilimportørene vil gjennom avtalene med ABR og behandlingsaktørene være sikret et effektivt retursystem både miljømessig og økonomisk.

ABR er bilbransjens eget produsentansvarsselskap som eies 100 prosent av Bilimportørenes Landsforening gjennom Autoretur AS, og bilimportører vil nå kunne tegne medlemskap og inngå avtale med en av behandlingsaktørene. Dette arbeidet vil starte umiddelbart. Ved å være medlem i ABR ivaretar bilimportørene alle krav fra myndighetene om utvidet produsentansvar for høyenergibatterier, også de nye strengere kravene i Batteriforordningen som vil implementeres i norsk lovverk om kort tid, kan vi lese i pressemeldingen.
I løpet av få år vil antallet høyenergibatterier som kommer til gjenvinning forventes å øke kraftig. Pr nå er det nesten 1 million ladbare biler på norske veier med høyenergibatterier, og flere av disse vil ha kjørt sin siste mil de nærmeste årene. I løpet av 5 – 6 år er det et potensiale for opp mot 30 – 40 000 batterier levert inn hvert år til ABRs retursystem der batteriene vil bli gjenvunnet i henhold til myndighetenes krav, og såkalt black mass, utvunnet fra gjenvinningen av batteriene, vil bli benyttet i produksjon av nye batterier.









