Nybilsalget skal være fullelektrisk innen 2025, står det i Nasjonal transportplan (NTP for 2018-2029). Og gunstige politiske ordninger har gjort at vi nærmer oss målet (87 prosent foreløpig i år). Men det betyr at elbiler etter hvert også skal vrakes. Da står Hydrovolt i Fredrikstad klare til gjenvinning.
(Saken har tidligere stått i Kretsløpet 5-2024)
Batterier fra 25 000 elbiler årlig vil Hydrovolt klare å ta unna, når den store «boomen» kommer. Den forventes fra 2030 og utover. Det tilsvarer 12 000 tonn med batteripakker og med det regner de med å betjene det norske markedet for vraking av utgåtte elbiler. I disse dager posisjonerer selskapet seg – med industrielt og automatisert utladings- og demonteringsanlegg og automatisert knuseverk – nå også med flere skift. Midt blant andre sirkulære avfallsmottak på Øra i Fredrikstad. Og allerede nå tar selskapet imot en stor del av kapasiteten de har. I tillegg til elbilbatterier, kommer blant annet testbatterier, ferjebatterier og store energilagringssystemer, alle litiumbatterier inn på fabrikken. Hydrovolt er det første resirkuleringsanlegget for elbil- og industrielle batterier i Norge og ifølge dem selv størst i Europa på elbilbatterier – foreløpig.
Fakta: Hydrovolt
- Gjenvinner elbilbatterier og andre tilsvarende litiumbatterier fra industrielle applikasjoner.
- Europas største resirkuleringsanlegg for elbilbatterier.
- Største gjenvinner av litiumbatterier i Norge.
- Gjenvinner over 90 prosent av materialene i industrielle batteripakker.
- Produkter er fortrinnsvis black mass (nikkel, kobolt, mangan, grafitt og litium), men også aluminium, kobber, jern og plast.
- Eies av norske Hydro og den svenske batteriprodusenten Northvolt
- Startet opp i 2020.
- Har to anlegg på totalt 10 000 m2 på Øra i Fredrikstad.
- 70 ansatte
- Bygde først fullt knusingsanlegg på 2000 m2 som stod oppe i 2022 – nabo til Batteriretur.
- Fikk 43,5 millioner kroner i støtte fra Enova til å ta over lokalene til Norsk Stål Tynnplater på 8000 m2 550 meter unna til utladings og demonteringsanlegg. (19 ansatte på stålfabrikken fulgte med til Hydrovolt). Ny Enova-bevilgning på 15,3 millioner kroner kom i 2023 og gikk til å etablere en energibank på 1 MWh som fylles opp av restenergien fra innsamlede elbilbatterier.
Hydro og Northvolt
Ideen skal ha kommet opp i 2018 i miljøet til returselskapet og naboen Batteriretur, som ble en slags fasilitator for oppstarten av Hydrovolt. Det utviklet seg straks til et samarbeid mellom Hydro som driver med resirkulert aluminium og den svenske batteriprodusenten Northvolt med interesse for råmaterialene fra gjenvinningsanlegget. Sammen etablerte de to selskapene Hydrovolt i 2020, ikke lenge etter kom knusingsanlegget opp og allerede i 2022 var resten av anlegget på plass.
– De siste to årene har vi bygget et industrielt resirkuleringsanlegg for elbil- og industrielle batterier. Det er også det største av sitt slag som har vært operativt såpass lenge, forteller kommunikasjonssjef Amanda Gran.

«De siste to årene har vi bygget et industrielt resirkuleringsanlegg for elbil- og industrielle batterier. Det er også det største av sitt slag som har vært operativt såpass lenge.»
Kommunikasjonssjef Amanda Gran.
«Løser tre utfordringer»
Gran forteller videre at selskapet pleier å si at de løser tre samfunnsutfordringer.
– For det første er det avfallshåndtering. Med økningen av elbiler kommer økningen av elbilbatterier som må håndteres når bilen vrakes, disse kan resirkuleres. For det andre er det tilgang til råmaterialer. Særlig fra et geopolitisk perspektiv blir det stadig viktigere å sikre råmaterialene i batteriene i Europa. Det er råmaterialer som er essensielle for å lage nye, grønne batterier. Og for det tredje er det å redusere utslipp. Ved å bruke resirkulerte råmaterialer blir klimaavtrykket mye lavere enn hvis det brukes jomfruelige materialer fra tradisjonell gruvedrift i produksjon av batterier, påpeker Gran. Når selskapet klarer å gjenvinne mer enn 90 prosent av materialene i brukte elbil-batterier som kan gå til nye batterier, gir dette 75 prosent lavere karbonfotavtrykk enn hvis det ble brukt materialer fra tradisjonell gruvedrift, har Hydrovolt regnet ut.
Sikker utlading
Gjenvinningsanlegget består altså av to prosesser som foregår på to anlegg på Øra i Fredrikstad, til sammen 10 000 m² fabrikk. Først er det utladings- og demonteringsanlegget. Deretter knusingen.
– På utladings- og demonteringsanlegget får vi inn batteripakker fra egen innsamling eller ulike returselskap, blant annet Batteriretur. Her lader vi ut batteriene så fort som mulig av sikkerhetsmessige hensyn. Selve utladinga kan ta fra et kvarter til to timer, forteller Gran.
Brann er hovedfaren her, og under utbyggingen av den nye produksjonslinjen har Hydrovolt oppgradert sikkerheten enda et hakk. Utladingsprosessen overvåkes av nye programpakker til nye utladingsstasjoner med trippel brannsikring, der IR-kameraer følger med på temperaturen under utlading og utladingsstasjonene kan kjøres ut på sekunder ved eventuell varmgang.
For å ivareta restenergien fra batteriene fikk Hydrovolt i fjor 15,3 millioner kroner til et prosjekt for å samle opp energien fra utladingsprosessen i en større energibank. Denne er på plass, og kan gi nok energi til å drifte denne delen av fabrikken eller suppleres til det lokale kraftnettet ved behov. Og sammen med solceller skal dette være nok energi til å drive denne delen av anlegget.

Demontering for rene fraksjoner
Videre må batteriene demonteres.
– En batteripakke er på mellom 300 og 600 kilo. Først fjernes aluminiumsrammen, kabler og elektronikk som er i pakken. Inni er det ofte flere mindre batterimoduler som består av battericeller. Demonteringa gjøres for å få høyere kvalitet på fraksjonene som kommer ut av resirkuleringsprosessen, og dermed høyere gjenvinningsgrad. Jo mer vi plukker bort, jo renere blir fraksjonene vi tar ut for salg, forteller Gran som nå kan skryte av at anlegget for demontering og utlading nylig er blitt delvis automatisert, første av sitt slag i verden. Det innebærer blant annet at batteriene nå kan flyttes med roboter i stedet for truck kjørt av folk.

Krevende manuell prosess
Likevel må mye i demonteringsprosessen gjøres manuelt.
– Det er blant annet fordi det finnes så mange ulike typer batterier laget på forskjellige måter. Slik det er i dag må vi stadig lage nye «oppskrifter» for hvordan vi demonterer de ulike batteriene. Og det er lite info å hente fra produsentene, dessverre. Mer standardisering og større åpenhet hadde definitivt gjort jobben lettere for resirkuleringsaktører, understreker Gran, selv om hun skjønner at batteriene først og fremst per i dag er optimalisert for bruk, ikke for resirkulering.
– Men her skjer det mye i EU for tiden, så dette kommer. Bransjen er ganske umoden foreløpig og slik forholdene er nå, er vi opptatt av å dele erfaringer med bilprodusentene så de forstår hvordan vi jobber for å klare å ta best mulig vare på metallene som er i disse batteriene, slik at det kan gjenbrukes, forteller Gran.

Knusingen
Den andre delen av prosessen er selve knusingen av modulene. Håndteringa her er også blitt mer automatisert i det siste. For øvrig er hele anlegget lukket der modulene faktisk knuses.
– Her hentes de tunge metallene ut, så inne i anlegget må alle ha på fullt beskyttelsesutstyr på grunn av forgiftningsfare, forklarer Gran. Brann og eksplosjon er mulige faremomenter her, men forholdsregler er tatt i så måte og anlegget vedlikeholdes og overvåkes under drift.
– Mange har inntrykk av at batterier brenner ofte. Det er ikke tilfelle, så lenge man transporterer, lagrer og håndterer batterier på en trygg måte, og dette gjøres av seriøse næringsaktører, poengterer Gran.

Black mass og aluminium
Fra knusinga sorteres de ulike fraksjonene ut i såkalte big bags. Black mass er det Hydrovolt er ute etter. Det er hovedproduktet som er mest verdifullt på markedet.
– Black mass ser ut som et svart pulver og inneholder nikkel, litium, kobolt, mangan og grafitt. Dette selger vi til raffinerier med hydrometallurgiske anlegg som prosesserer det videre. Det kan være en batteriprodusent eller en kjemisk produsent, forklarer Gran som kan fortelle at de fleste av disse anleggene ligger i Asia, men at det er komplisert å eksportere black mass ut av Europa. Hydrovolt leverer til kunder i Europa og brorparten selges blant annet til en av eierne, svenske Northvolt (som nylig har begjært seg selv konkurs, se faktaboks), og en del til finske Fortum Battery Recycling.
Andre produkter fra knusinga er aluminium som selges til den andre eieren, nemlig Hydro som driver med resirkulert aluminium. Og dessuten en del plast, kobber og andre metallfraksjoner leveres gjerne til andre, lokale selskaper.
Northvolt konkurs, berører neppe Hydrovolt
Som mange har fått med seg har nå Northvolt begjært seg selv konkurs. Så hva har dette å bety for Hydrovolt? I Teknisk Ukeblad kan vi lese at Hydro, gjennom Hydro Energy, har en eierandel på 0,6 prosent av Northvolt. Her vises det til selskapets årsrapport for 2024. Teknisk Ukeblad skriver også at Hydro i tillegg har hatt et fellesforetak med Northvolt, Hydrovolt i Fredrikstad, som resirkulerer batterier, men at Hydro kjøpte Northvolts andel i januar. Alt tyder derfor på at Northvolts konkurs ikke vil påvirke Hydrovolt direkte.

Neste steg er Frankrike … og Europa
I Fredrikstad har Hydrovolt som mål å kunne gjenvinne batterier som kommer fra den norske bilflåten av elbiler. Norge har som kjent vært tidlig ute med elektrifisering av bilmarkedet, men vi er jo ikke så mange, så de store volumene vil etter hvert komme andre steder. Derfor besluttet Hydrovolt rett før sommeren å bygge et anlegg for utlading og demontering av elbil- og industrielle batterier i Frankrike for å kunne betjene det europeiske markedet. – Der vil vi være mye tettere på volumene og avfallet lokalt, noe som er viktig siden transport er en av de store kostnadene i resirkulering. Vi er ikke de eneste som har planer om å bygge resirkuleringskapasitet i Europa, men med anlegget vårt her i Norge er vi tidlig ute både med kapasitet og kunnskap, poengterer Gran. Hun forteller at planen er å være oppe og stå allerede neste år. – Planen er at batterimoduler skal knuses i anlegget her i Fredrikstad, enn så lenge til et eventuelt nytt knusingsanlegg kommer på plass i Frankrike. Det tar nemlig litt lenger tid, understreker Gran. Et anlegg i Frankrike vil imidlertid ikke være nok i Europa når de virkelig store volumene kommer. Hydrovolt ser derfor også på ekspansjon andre steder i Europa, blant annet Tyskland. Men tar foreløpig et steg av gangen.
MER OM FARLIG AVFALL:
Forbereder seg på strømmen av brukte elbilbatterier
Stena Recyclings batterisenter for brukte høyenergibatterier på Ausenfjellet industriområde i Lillestrøm kommune har ikke hatt offisiell åpning ennå, men mottar…
Posisjonerer seg for elbilvrakene som kommer
Nybilsalget skal være fullelektrisk innen 2025, står det i Nasjonal transportplan (NTP for 2018-2029). Og gunstige politiske ordninger har gjort…
Stena Recycling snart i gang med storskala gjenvinning av batterier
Elbilbatterier og batterier fra mange andre bruksområder kan nå gjenvinnes i Stena Recyclings nye anlegg i Halmstad i Sør-Sverige. Prosessen…
Rekord i mengde ulovlig avfall forsøkt eksportert fra Sverige
Drivstofftanker fra Sundsbruk til Chile, motorer fra Ystad til Ghana og sykler fra Kista til Kongo. I fjor stanset det…
Forsøk på ulovlig eksport av flere tonn avfall avdekket
Tolletaten og Miljødirektoratet har som del av en internasjonal aksjon avdekket syv konteinere med ulovlig avfall på Oslo Havn. Innholdet…
Nomiko med gratis nettseminar etter tilsynskontrollen med farlig avfall
Myndighetene har avdekket en rekke avvik ved anleggene som mottar og håndterer farlig avfall. Nomiko – Norsk Miljøkompetanse avholder derfor…