Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) kan ikke love at eiere av kondemnable fritidsbåter tyngre enn tre tonn vil få statlig støtte til opphugging de nærmeste årene.
– Dette er ikke noe vi vurderer per nå, opplyser statsråden til Fredrikstad Blad etter avisens reportasje om de minst 1000 farkostene som senkes med vilje årlig for å unngå opphuggingskostnader i mange hundretusenkronersklassen.
Det er kun eiere av båter som veier mindre enn tre tonn som får tilbud om gratis kondemnering.
Veier båten mer enn tre tonn må eieren bære alle kostnadene selv. Det vil si; cirka elleve kroner pr. kiloet ved et godkjent huggeri. Eller 400 000 kroner dersom båtens vekt er snaut 40 tonn. Mens så vel huggeriet Kambo Marina og Oslofjorden Båteierunion – som organiserer 10 000 båteiere rundt Oslofjorden – peker på statlige subsidier som det eneste virkemiddelet for å få slutt på den utbredte dumpingen, viser klima- og miljøministeren i stedet til hvem som har ansvaret.
– Hva må gjøres for å stoppe denne utviklingen på kort sikt all den tid båtorganisasjonene og opphuggingsfirmaene mener det blir bare flere og flere tilfeller, Bjelland Eriksen?
– Det er et spørsmål om hvor mye mer fellesskapet skal betale for dette. Først og fremst må båteier selv ta ansvar for at båten tas hånd om på en lovlig og miljøforsvarlig måte, i tråd med forurenser betaler-prinsippet, svarer statsråden på e-post til Fredrikstad Blad.
– I avisenes kommentarfelter ropes det på vrakpantordninger som på land og at dagens tretonnsgrense for gratis opphugging enten må oppheves eller justeres kraftig opp slik at de store, gamle vrakene ikke ender i fjorden; – hvilke tanker eller planer har departementet rundt dette?
– Marin forsøpling er et alvorlig miljøproblem, og det er viktig at båteiere tar ansvar for å sørge for at deres fritidsbåt kasseres på en miljømessig forsvarlig måte.
– Forsøpling er forbudt etter forurensningsloven, og dumping av båter i sjøen er både ulovlig og straffbart. En panteordning for større båter er ikke noe vi vurderer i dag, men problematikken rundt kasserte fritidsbåter er en sak som regjeringen er opptatt av og vil arbeide for å finne gode løsninger på, opplyser Andreas Bjelland Eriksen til FB.
– Er dumpingen av vrakbåter et stort problem, slik departementet ser det – og hvis ja; burde det vært tatt grep allerede?
– Kasserte fritidsbåter som blir dumpet i naturen kan føre til betydelig lokal forurensning eller forsøpling, og dermed et miljøproblem. Det er tatt grep for å sikre forsvarlig håndtering og stimulere til økt innsamling av fritidsbåter. I 2017 ble det innført en statlig finansiert tilskuddsordning til innlevering av kasserte fritidsbåter, opplyser klima- og miljøministeren og fremholder:
– Gjennom denne ordningen kan avfallsanlegg søke om midler for å håndtere kasserte fritidsbåter, mens båteiere som leverer sine kasserte fritidsbåter til godkjente mottak, kan få et tilskudd på 1000 kroner. Det er også gratis for båteiere å levere inn små fritidsbåter til gjenvinning.
– Det finnes i tillegg en ordning for innsamling av forlatte fritidsbåter som finansieres av Handelens Miljøfond, poengterer statsråden.
– Når kan et eventuelt nytt regelverk for kondemnering av båter tyngre enn tre tonn og avgifter knyttet til dette være på plass?
– Dette er ikke noe vi vurderer per nå, svarer klima- og miljøstatsråden.
Alt ifølge Fredrikstad Blad.