Spydebergbatteriene vel i hus hos Hydrovolt

Det store, ulovlige utendørslageret av brukte elbilbatterier er nå ferdig ryddet. Operasjonen har gått raskere enn noen kunne tenke seg.

– Vi fikk en veldig sterk anmodning fra kommunen om å løse dette på seks uker, og det klarte vi med god margin. Vi har hatt en fantastisk innsats av de ansatte for å få dette til, sier administrerende direktør i Hydrovolt, Ole-Christen Enger.

– Da vi ble klar over situasjonen i Spydeberg var vi veldig tidlig inne. Vi undersøkte hvordan dette kunne løses og ble bedt om å utarbeide en plan for jobben. Og vi fikk tillatelse til å starte arbeidet i begynnelsen av mai, forteller han til Kretsløpet.

– Hvordan har det gått?

– Det har gått meget bra vil jeg si. Ingen HMS-hendelser, og veldig effektivt. Vi har hatt en rekke samarbeidspartnere som har stått på døgnet rundt for å få løst dette. Så det har gått akkurat som vi hadde planlagt.

– Og hvordan var tilstanden til batteriene, var det mange som måtte lades ut på stedet før de kunne flyttes?

– Det var ikke veldig mange, men noen var det. Nå skal vi rapportere det til myndighetene først, men jeg kan si at det var et lite antall som vi fant det vi kaller avvik på. Vi gjorde en sikkerhetssjekk med en rekke tester og en visuell inspeksjon i tillegg. Og hvis batteriet innfridde på alt, var det klart for transport og ble ansett som helt trygt. Hvis det var noe avvik, så ladet vi ut og kortsluttet det på stedet, sånn at det blir helt energidødt.

– Det var jo nesten 2000 batterier. Har dere kapasitet til å ta unna alle batteriene med en gang?

I løpet av noen og tjue virkedager har vi tømt alt der oppe. Nå har vi brukt litt av bemanningen vår der, så det har redusert kapasiteten noe her på anlegget. Men det skal gå ganske fort å få det gjennom produksjonsprosessen her også. Her lader vi ut de som ikke er ladet ut fra før, og kortslutter dem. Så demonterer vi batteripakkene, og så går batterimodulene inn i knuseanlegget vårt. Der knuses det og sorteres i ulike fraksjoner. Før det går ut til kundene. Nå er det jo ferie om ikke så lenge, så litt avbrudd blir det, men det går relativt kjapt å få dette over i nye råvarer.

– Hvor mange batterier har dere kapasitet til å ta her på anlegget?

– Er det store batterier med høy vekt og som er enkelt håndtere, så har vi ganske mye tonn per dag. I motsatt fall med små batterier som er vanskelig å demontere, så kan det ta lang tid. Så det går veldig opp og ned. Men vi har en designkapasitet på 12 000 tonn batteripakker i året. Det er et estimat som er basert på en snittbetraktning, sier Enger.

Han er opptatt av at verdikjeden for elbiler og tilhørende batterier som har nådd sin levetid må komme ordentlig på plass både praktisk, økonomisk og juridisk. Med Norge som et foregangsland på innføringen av elektriske biler er det ikke mange andre land å lære av, så her må vi gå opp en fungerende løype selv. Og antallet elbiler på veiene er som vi vet sterkt stigende, om noen år vil disse bilene være bortimot enerådende, så det haster med å få på verdikjeden på plass.

Skroll til toppen