Løsning på plass for uforsvarlig lagrede elbilbatterier

Det startes nå et omfattende arbeid med å rydde opp etter det som etter alt å dømme er ulovlig lagring av brukte elbilbatterier i Spydeberg. Batteriene er lagret utendørs i trekasser og lageret har vokst fra om lag 300-400 batterier i januar 2023 til mellom 1400 og 1800 i dag.

Det var i 2021 at General Motors tilbakekalte 4000 Opel Ampera-e-biler på grunn av en feil på batteriet som i verste fall kunne føre til brann. En del av disse batteriene befinner seg altså i dag på en industritomt i Spydeberg som tidligere ble brukt av Moelven, men hvor grunneier, Spydebergveien 143 AS, nå har leid ut arealet til transportfirmaet Scanfreight AS.

Overfor Smaalenenes Avis opplyser kommunikasjonsdirektør i Opel, Stein Pettersen, at det ikke er lenger er Opel som eier batteriene.
– Selv om disse batteriene kommer fra Opel Ampera er de ikke lenger våre. Vi har verken eierskap eller kontroll på dem lenger, det er LG (produsenten av batteriene red.anm.) som i dag eier batteriene. Vi har sørget for at de er transportdyktige og så har de blitt hentet av transportselskapet, i dette tilfellet Scanfreight, sier han.

Midlertidig ble til permanent

Politiet har nå sperret av området. Foto Line Venn

I utgangspunktet skal planen ha vært å mellomlagre batteriene i Spydeberg før de skulle bli sendt til utlandet. Så har altså ikke skjedd, og mens både kommunen og Statsforvalteren for to år siden vurderte lagringen som ufarlig, er det nå slått alarm. Saken var avsluttet og glemt, men 11. april i år sendte Øst politidistrikt ut følgende melding:
«Politiet har fått kunnskap om en stor mengde el-bilbatterier som er lagret på et industriområde i Spydeberg. Det er forbundet med stor fare for alvorlig personskade eller død, dersom kassene med batterier berøres eller flyttes på. Området sperres for alminnelig ferdsel, og innbyggerne bes om å ikke oppsøke dette. Politiet er i dialog med kommunen og DSB om håndtering og sikring av batteriene».

Da opprettet Indre Østfold kommune krisestab og startet arbeidet med å utarbeide en beredskaps- og tiltaksplan for å sikre området. Politiet sperret av området for å hindre uvedkommende adgang. Til Smaalenenes Avis forteller en nabo at området inntil få dager før avsperringen var brukt som lekeplass for barn og unge. Kommunen vil etter hvert overta vaktholdet.

Politiadvokat Morten Lundén opplyser til Smaalene at politiet etterforsker saken som en straffesak, siden det er fare for forurensing.
To bedrifter er formelt siktet. Forurensningsfaren er i hovedsak knyttet til en eventuell brann i batteriene, med påfølgende utslipp av røyk og forurenset slokkevann.

– Uforsvarlig lagring

Jon Emil Furuseth i Stena Recycling er ikke imponert over måten batteriene er lagret på. Foto Astri Kløvstad

Country manager High Energy Batteries i Stena Recycling, Jon Emil Furuseth, sier til Smaalenene at disse batteriene kan ha en produksjonsfeil og man vet ikke hvilke batterier som er feilvare. – Det kan være ett eller fem. Eller hundre. Og man vet ikke hvor i haugen de står, for i Spydeberg står alle kassene i en stor haug, sier Furuseth.
Han mener riktig håndtering og sikring av batteriene for å forebygge brann burde ha vært gjort omgående.
– Det første man skulle ha gjort er å lage branngater mellom kassene på 10-20 meter, med hundre kasser i hver gate. Dette tar ned risikoen betraktelig, og det burde man ha startet med i går, mener han.

Han reagerer også på at batteriene oppbevares i trekasser, og sier dette ikke er en god nok sikring for vær og vind som vil påvirke batteriene da disse ikke er lagret tett ifølge ham.
– Disse kassene er ment for å transportere ut til bilen, de er ikke laget for å stå ute med en emballasje som ikke er vanntett. En fire år gammel helseattest på et batteri er ikke verdt noe fire år senere når det er oppbevares slik, poengterer han overfor Smaalene.

Hydrovolt ønsker jobben

Før politiet sperret av området ble 52 av batterikassene transportert til firmaet Hydrovolt som holder til på Øra i Fredrikstad. Det håndterer å samme måte som Stena Recycling brukte elbilbatterier. (Se tidligere Kretsløpet-reportasjer fra Hydrovolt her og Stena Recycling.) I ettertid har Hydrovolt søkt Statsforvalteren om midlertidig tillatelse til lagring og behandling av elbilbatteriene i Spydebergveien 143.

Hydrovolt søker om midlertidig tillatelse i perioden 2. mai–1. oktober 2025. Søknaden gjelder 1000 tonn litiumionbatterier, som tilsvarer ca. 1800 batterier med snittvekt på 550 kg. Hydrovolt AS opplyser i søknaden at de planlegger å utføre arbeidet i tidsrommet 06:00 – 18:00, mandag til fredag. Bedriften forventer at arbeidet ferdigstilles før sommeren, men ønsker at det legges inn en lengre tidshorisont for tillatelsen som følge av at det er usikkerhet knyttet til tilstanden til batteriene. Bedriften ønsker i utgangspunktet at batteriene sendes til anlegget deres på Øra for videre behandling og prosessering. Det er imidlertid viktig at batteriene er stabile før transport, og det er derfor behov for å diagnostisere batteriene på forhånd. Eventuelle kritiske og ustabile batterier skal stabiliseres ved utladning (tapping av energi) på industriområdet. Utladingen skal skje i to stålkonteinere som er tilrettelagt for dette. Når batteriene er utladet utgjør de ingen brannfare lenger.

– og får den

– Vi har vurdert søknaden og kommet frem til at samfunnsnytten med å fjerne batteriene fra industriområdet overstiger de forurensningsmessige ulempene knyttet til tiltaket. Vi presiserer at det kun gis tillatelse til lagring av batterier som allerede er på industriområdet, og at det kun gis tillatelse til behandling i form av diagnostisering og utladning av ustabile batterier før transport. At Hydrovolt AS er en kjent aktør med kompetanse på håndtering og behandling av denne typen avfall er en forutsetning for at tillatelsen gis, skriver Statsforvalteren på sin nettside.

Som risikoreduserende tiltak har Hydrovolt blant annet opplyst at de vil bruke varmedeteksjonskamera som overvåking. Utlading kan i seg selv gi høy temperatur, og utlading skal derfor skje ved lav effekt. Videre skal det være tilgjengelig vannkar for slokking av brann i batterier, og det skal etableres branngater for å redusere fare for spredning av brann. Videre legges det opp til et tett samarbeid med lokalt brannvesen.

Arbeidet for å sikre området er i gang. Foto Line Venn
Skroll til toppen