Klart for sorteringsmerke-kampanje

Hvordan skal vi fange oppmerksomheten i kasteøyeblikket? Når det kommer til sortering, er det spesielt ett sted slaget står – og ett øyeblikk som må påvirkes for at vi skal nå målene.

Når vi opplever noe nytt eller lærer noe nytt, begynner vi å se det overalt, selv om frekvensen faktisk ikke har økt. Vi legger rett og slett merke til noe oftere etter å ha blitt oppmerksom på det. Det skriver LOOP – Stiftelsen for kildesortering og gjenvinning i en pressemelding.

Den store fordelen med Sorteringsmerkene er at disse allerede er (nesten) overalt, men i en travel hverdag legges de ikke nok merke til. Det ønsker LOOP å gjøre noe med. På denne måten vil hver eneste potetgullpose, Cornflakes-eske, melkekartong og avfallsdunk bli en kommunikasjonskanal for hele bransjen. Kampanjen “Legg merke til merkene” skal skape oppmerksomhet og minne folk om at Sorteringsmerkene er her.
Det overordnede målet med kampanjen er å få flest mulig til å kildesortere gjennom å øke bruken og kjennskapen til Sorteringsmerkene og nettsiden Sortere. Kampanjen vil rette seg mot folk både på jobb og hjemme, med hovedfokus på unge under 30 år.

Stine Helgeland, Daglig leder i LOOP

– Vi håper at hele bransjen blir med og tar ut kampanjen i egne kanaler. I webinaret vi hadde i begynnelsen av september fikk vi blant annet spørsmål om muligheten for å bruke den på lokale kinoer og renovasjonsbiler – noe som viser potensialet i å jobbe sammen. Når vi samler krefter og samordner kommunikasjonen får vi større gjennomslagskraft, sier Stine Helgeland, daglig leder i LOOP.

Kampanjen er et felles krafttak for hele bransjen på vei mot målet om 65 prosent gjenvinning i 2035. Både kommunale og private aktører kan bli med og ta ut kampanjen i egne kanaler, og får tilgang til kampanjemateriellet i LOOPs verktøykasse.

– Vi gleder oss til å komme i gang med kampanjen og er glade for at LOOP har tatt dette initiativet. Sorteringsmerkene samler hele bransjen og når vi samarbeider nasjonalt får vi større kraft – også lokalt. En nasjonal kampanje gir oss muligheten til å komme ut med god kommunikasjon og skape resultater lokalt, sier Thomas Mæhlum, Avdelingsleder kommunikasjon i Remiks.

Hele kampanjen blir presentert i et eget webinar fredag 4. oktober og er åpent for alle som ønsker å delta. Den nasjonale kampanjen «Legg merke til merkene» kjøres fra 21. oktober til 17. november.

Gjennom ulike tekst og formuttrykk, som først og fremst har sorteringsmerkene i fokus, skal kampanjen minne folk om at merkene er her. Design: Ring2 for LOOP

Skroll til toppen