Forsøk på ulovlig eksport av flere tonn avfall avdekket

Tolletaten og Miljødirektoratet har som del av en internasjonal aksjon avdekket syv konteinere med ulovlig avfall på Oslo Havn. Innholdet varierte, men hovedsakelig var det brukte biler og bildeler. Det ble også avdekket brukt elektrisk og elektronisk utstyr.

Det ulovlige avfallet inneholdt farlige stoffer som bly og kvikksølv. Det opplyser Tolletaten i en pressemelding.
– Konteinerne ble stoppet fordi det var mistanke om ulovlig eksport. Innholdet var deklarert som brukte varer, men dokumentasjon og inspeksjon viste at deler av innholdet var avfall, sier seniorrådgiver og aksjonskoordinator, Elisabeth Nettum i Tolletaten.

Inneholdt farlige stoffer

Det ble blant annet avdekket 20 brukte kjøretøy som ble forsøkt eksportert til land i Vest-Afrika. Foto Tolletaten

Mange av de eksporterte bilene og mye av elektronikken inneholdt farlige stoffer som bly, kvikksølv og det giftige grunnstoffet kadmium.
– Feil håndtering av avfall kan forurense både drikkevann og jord. I tillegg kan de som jobber med å demontere og resirkulere disse produktene bli utsatt for alvorlige helseproblemer som følge av eksponering for farlige stoffer, sier avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla i Miljødirektoratet.
Hun forklarer at man ved å brenne gjenstandene lett kan fjerne det som ikke er interessant og sitte igjen med metallene, som ofte er det man er ute etter. Brenningen gjøres stort sett uten beskyttelse, og den giftige røyken kan være svært helseskadelig.

Stoppet 20 kjøretøy

Under aksjonen som pågikk første halvdel av september i år, ble det blant annet avdekket 20 brukte kjøretøy som ble forsøkt eksportert til land i Vest-Afrika.
Av disse var to av lastebilene, med en samlet vekt på anslagvis 8-10 tonn, erklært som avfall uten behov for videre undersøkelser.
De resterende kjøretøyene skal kontrolleres og testes på nytt før det gjøres en endelig konklusjon. Dersom bilene ikke fungerer eller krever omfattende reparasjoner, defineres de som avfall og må håndteres deretter.
– Det er svært viktig å avdekke slike brudd slik at vårt avfall ikke ender opp i land som ikke har ressurser til å håndtere avfallet på en forsvarlig måte, sier Elisabeth Nettum i Tolletaten.

Kostet eksportørene dyrt

Det kan være dyrt å håndtere avfall i Norge. Dette gjelder spesielt farlig avfall og elektronikk, men også kjøretøy krever omfattende innsats for å hindre at det går utover miljøet.
– Å sende avfall, eller gjenstander som snart blir avfall, til land som ikke har samme behandlingsmuligheter som Norge, kan spare eksportørene for store summer. Samtidig er det viktig å understreke at mange av disse eksportørene ikke ser på varene som avfall, men som varer de kan reparere og gjenselge til en høyere pris i mottakerlandet, sier Nettum.
Alle eksportørene har fått utstedt gebyr for kontroll. Sammen med ekstra utgifter til konteiner- og havneleie utgjør dette betydelige summer for dem.

Gjorde 450 beslag internasjonalt

Aksjonen i Norge var en del av den internasjonale aksjonen «Operation Demeter X» hvor hele 110 land deltok. Totalt førte aksjonen til 450 beslag.
Til sammen ble det beslaglagt over 984 tonn avfall, inkludert plast, metall og elektrisk og elektronisk -avfall. Også internasjonalt skulle mesteparten av avfallet eksporteres til Afrika.
– Når vi eksporterer avfall, må vi sikre at det får en like miljømessig god behandling som i Norge. I hovedsak kan vårt avfall derfor ikke eksporteres til noen land i Afrika, sier Anne-Marie Vikla i Miljødirektoratet.

Regelverk for eksport av avfall:

Eksport av avfall er underlagt et strengt regelverk. Dette for å hindre at det ikke komme på avveier og det får riktig behandling. Avfall kan sendes enten som meldepliktig eller grønnlistet.

Meldepliktig avfall: Meldepliktig avfall er alt farlig avfall, og blandet avfall som går til gjenvinning eller sluttbehandling.

Grønnlistet avfall:Grønnlistet avfall er rene og sorterte avfallsfraksjoner som skal til gjenvinning. Det er krav til klassifisering og dokumentasjon.

Brukte kjøretøy: Det er lovlig å eksportere kjøretøy som er i kjørbar stand og som ikke har alvorlige feil og mangler, og bildeler som ikke er defekte.

Anbefalt dokumentasjon er:

Kontrollseddel for gyldig godkjent EU-kontroll (periodisk kontroll).

Godkjent teknisk test fra NAF. Følgende tester er akseptert: «NAF test ved kjøp-komplett og basis»,  «NAF test ved salg» eller «NAF Drifttest».

Utfylt bekreftelse fra godkjent verksted på at kjøretøyet bare trenger mindre reparasjoner.

Brukte EE-produkter: Det er tillatt å eksportere brukte EE-gjenstander dersom hvert produkt er kontrollert og emballert. Kontrollen må utføres av et firma og skal omfatte:
funksjonstest – alle nøkkelfunksjoner skal testes
innholdet av farlige stoffer i produktene skal vurderes

 Kilde: Tolletaten

Skroll til toppen