Fagskolen i Vestfold og Telemark fikk «utdanningssektorens Oscar»

Samtidig med at Farlig avfallskonferansen fant sted i Bergen, var forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel på en annen konferanse i Trondheim.  Der overrakk han utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning for 2024 til vinnerne, hvorav flere befant seg i Bergen. Med dagens videoteknologi var dette fullt mulig.

Hoel kunngjorde at prisen i år går til prosjektet «Sammen for å møte kompetansebehovet i avfalls- og gjenvinningsbransjen: Håndtering av farligavfall og miljøgifter». I juryens begrunnelse framgår det at tiltaket er et skreddersydd utdanningstilbud etter bransjens behov. Utdanningen kombinerer digital og fysisk undervisning/opplæring for å møte de spesifikke kompetansebehovene til ansatte i bransjen. I tillegg har tiltaket etablert et aktivt samarbeid mellom studenter, forelesere og arbeidsliv som sikrer at opplæringen er relevant og tilpasset de faktiske forhold i sektoren.

I følge Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse  oppfyller nominasjonen kriteriene for utdanningskvalitetsprisen på en utmerket måte. For det første er den faglig godt begrunnet, da den ivaretar et spesifikt utdanningsbehov for ansatte som jobber med farlig avfall. Hybridmodellen som er utviklet, som integrerer nettbasert læring med fysiske møter, er innovativ og tilpasset de moderne kravene til opplæring i arbeidslivet. Arbeidslivsorganisasjoners omfattende involvering i utviklingsprosessen bidrar til å sikre at innholdet er aktuelt og relevant.

Tiltaket utmerker seg også gjennom den helhetlige og pedagogisk-didaktiske tenkningen som ligger til grunn for utdanningen og som kommer til uttrykk gjennom gode grep som sikrer god kvalitet i utdanningen. Ved inngangen til utdanningen gjennomføres grundige realkompetansevurderinger av deltakerne. Dette sikrer at utdanningstilbudet kan skreddersys til den enkelte deltaker. Underveis i utdanningen formidles det faglige innholdet av lærere med dyptgående innsikt i fagområdets praksis, og det gjennomføres ekskursjoner og faglige konferanser for studentene. Alt i alt bidrar dette til å sikre en høy grad av arbeidslivsrelevans og studiemotivasjon.

For det andre presenterer nominasjonen imponerende data om studenttilfredshet, læringsutbytte og opplevd relevans for arbeidslivet. Dette er dokumentert gjennom grundige evalueringsdata fra de tre årene programmet har eksistert, som viser at utdanningen har konkrete resultater i praksis.

I tillegg er samarbeidet mellom studenter, lærere og arbeidsliv en sentral del av tiltakets suksess. Denne aktive deltakelsen sikrer at opplæringen kontinuerlig tilpasses og forbedres, og at studentene får den støtten og tilbakemeldingen de trenger. Samtidig argumenteres det for at utdanningsmodellen kan brukes på tvers av fag og institusjoner, noe som gjør den til et verdifullt bidrag til hele sektoren.

Det var et rørt tospann av Fagskolen i Vestfold og Telemarks Pål Kyrkjebø og Marit Lindstad fra samarbeidspartner NFFA som i flere år har jobbet fram tilbudet og som mottok hyllesten. Kyrkjebø omtalte denne prisen som utdanningssektorens Oscar. I salen var også mange av de som har deltatt som studenter eller bidragsytere.

Prisen er på en million kroner.

NFFAs generalsekretær Randi Pedersen og prisvinnerne var svært rørt over å få prisen.

Skroll til toppen