Administrerende direktør i Avfall Norge Runar Bålsrud ønsker å undersøke om tanken om et navnebytte på organisasjonen har modnet siden forrige gang saken var oppe. Han mener det er på tide å ta steget og bytte til et navn som posisjonerer selskapet bedre for framtiden.
Sist saken var oppe var på generalforsamlingen i 2021. Da hadde en spørreundersøkelse blant medlemmene vist at bare 39% av de 231 som svarte syntes et navnebytte var på sin plass. Omtrent like mange – 38% – var rett og slett imot det, mens 23% ikke syntes det var viktig. Av de utsendte navneforslagene fikk «Gjenvinningsbransjen» 46% av stemmene. Men dette mandatet synes altså ikke styret var godt nok, og saken ble utsatt.
Nå har altså styret i Avfall Norge gitt klarsignal til å starte en slik prosess på nytt. Bakgrunnen er at styret og administrasjonen mener organisasjonen trenger et navn som reflekterer at både samfunnet, økonomien og gjenvinningsbransjen er i endring.
– Organisasjonens navn er et vesentlig verktøy, og med ny strategi erfarer vi at dagens navn ikke er det beste verktøyet, sier Bålsrud i en nyhetssak på organisasjonens nettside.
– Det henger ikke helt sammen for våre interessenter, altså politikere, myndigheter, media og samarbeidspartnere, at vi heter Avfall Norge når vår misjon er å være en pådriver for mer sirkulærøkonomi.
Ønsket om navnebytte skal være en beslutning drevet av flere faktorer:
Ny strategi og retning: Organisasjonens nye strategi har fokus på sirkulærøkonomi og bærekraftige prinsipper. Med et nytt navn signaliseres det at organisasjonen mener alvor når den hevder at Norge må ta bedre vare på ressursene som er i omløp. Et navnebytte der man går vekk fra ordet “avfall” bidrar til å tydeliggjøre organisasjonens mål, kan vi lese.
Bedre forståelse for hva bransjen bidrar med: Det eksisterende navnet reflekterer ikke lenger klart hva organisasjonen står for. Et nytt navn vil bidra til bedre forståelse for hvilken rolle gjenvinningsbransjen spiller i samfunnet. Dette er viktig å få fram i media og offentlig bevissthet. Et mer relevant navn vil bidra til å bygge en sterkere merkevare.
Politisk gjennomslag: Å bytte navn vil bidra til at organisasjonen får mer innflytelse og gjennomslagskraft i politiske miljøer. Det er bred politisk enighet om at Norge må bli en mer sirkulær økonomi om vi skal nå klimamålene. Et navn som tydelig signaliserer organisasjonens fokus vil gjøre det lettere å etablere samarbeid og få gehør hos politiske beslutningstakere. Det viser også at bransjen er i stand til å tilpasse seg nye krav og forventninger.
Navnet styret og administrasjonen foreslår at Avfall Norge bytter til er «Sirk Norge». Med undertittel: «Bransjeforeningen for gjenvinning og sirkulærøkonomi».
Det nye navneforslaget er et resultat av en intern prosess som har tatt utgangspunkt nettopp i de interessent- og medlemsundersøkelsene om navnebytte som ble gjennomført i 2020. I tillegg er det lagt vekt på hvilke føringer Avfall Norges strategi 2023-2026 gir for organisasjonens videre arbeid, heter det i nyhetsmeldingen.
Forslag om navnebytte skal stemmes over på generalforsamlingen 30. mai, og må ha 2/3 flertall for å bli vedtatt.
– Å bytte navn på organisasjonen var også oppe til vurdering i 2021, men da landet styret på at det ikke var riktig timing. Med ny strategi, og med behovet for å styrke bransjens posisjon i omstillingen Norge skal gjennom, mener vi at tiden er moden for å ta steget og bytte navn, sier Synnøve Bjørke, styreleder i Avfall Norge.
– Vi mener at det nye navnet vi og styret anbefaler er et treffende og godt navn som gir en bedre forståelse for hva bransjen driver med og hvilken rolle vi har. Jeg håper våre medlemmer er enige, sier Bålsrud.