11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norges Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: «Økt bruk av gjenvunnet plast», «Reduksjon av unødvendig plast», «Design for gjenvinning» og «Holdbarhet». Det opplyser Grønt Punkt Norge i en pressemelding.
Det er seks år siden Grønt Punkt Norge startet initiativet Plastløftet og i løpet av disse årene har til sammen 121 medlemsbedrifter forpliktet seg – og gjennomført små og store emballasjeendringer.
– Det som har imponert oss mest gjennom årene med Plastløftet, er delingskulturen som har utviklet seg. Det er helt tydelig at selv om flere er konkurrenter i markedet, så har de et felles ønske om å hjelpe hverandre til å utvikle mer miljøvennlig og bærekraftig emballasje, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Prisutdeling
9. april deles Plastløfteprisene ut for sjette gang.
– Det er spennende å se at områdene emballasjen forbedres på endrer seg i tråd med fokuset i diskusjoner, veiledere og nye krav. De siste årene har det for eksempel vært mye snakk om å gå over fra PA/PE laminater til monomateriale, noe vi ser flere eksempler på i år, sier utviklingssjef og juryleder Johannes Daae i Grønt Punkt Norge
I juryen sitter også Thor Kamfjord fra Norner, Anne-Grete Haugen fra Matvett, Lars Brede Johannessen fra Handelens Miljøfond, Marit Kvalvåg Pettersen fra Nofima og Kari Bunes fra Emballasjeforeningen.
Økt bruk av gjenvunnet plast
Trioworld Lundin AS er nominert for sitt arbeid med å øke andelen gjenvunnet plast i sine produkter. I 2024 nådde de 88 prosent, hvor en betydelig andel er gjenvunnet husholdningsplast.
Unilever Norge er nominert for Knorr sine 5-kilos bøtter som er laget av 99 prosent kjemisk gjenvunnet polypropylen (PP).
BAMA Gruppen er nominert for å ha erstattet jomfruelig plast med resirkulert PET, hvor en del stammer fra gjenvunnede brett, i bæremballasje for blåbær, bjørnebær, bringebær og rips.
Reduksjon av unødvendig plast
Lerum er nominert for å ha revitalisert leskedrikkporteføljen sin ved å redusere plastbruken i flaskene, kutte etiketter og bruke tynnere strekkfilm.
Lantmännen Unibake Norway er nominert for å ha byttet til monoplast i Hatting-porteføljen og gått over til tynnere poser.
Hennig-Olsen Is er nominert for sin nye Sørlandsis-serie med tynnere plastemballasje.
Design for gjenvinning
Arla Foods er nominert for emballasjen til Apetina revet-ost-serien, som nå er laget av monomateriale PP, som gjør emballasjen mer gjenvinnbar.
Orkla Foods Norge er nominert for sin emballasjeendring av Mr. Lee nudler, fra multilaminat til monomateriale i plast.
Brynild er nominert for sin nye emballasje på Minimix, hvor de har gått fra PP/PE til monomateriale PE, redusert mengden trykk og størrelsen på både F-pakk og D-pakk.
Holdbarhetsprisen
Den Stolte Hane er nominert for overgang fra skål til pose på nesten hele sortimentet til storhusholdning og industri, uten at det påvirker holdbarheten, samtidig som de har begynt å singelfryse kyllingen som kan bidra til å redusere matsvinn. Dette gir også en plastreduksjon på 75 prosent og mer plass på hver pall.
BAMA Gruppen er nominert for sin nye strekkfilm og pakkemetode med kryssplasting, som gir bedre holdbarhet, reduserer tidsforbruk og plastforbruk.
Unil er nominert for overgangen til monolaminat på stekepølser, som ikke har påvirket produksjonskapasitet eller holdbarhet.
Holdbarhetsprisen deles ut i samarbeid med Matvett.
Dette er Plastløftet
Et initiativ fra Grønt Punkt Norge for å motivere bedrifter til å velge smartere, mer innovativ og bærekraftig emballasje. Plastløftet ble lansert i 2019.
Alle bedrifter som tar Plastløftet, forplikter seg til å:
øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje
kutte unødvendig bruk av plast
designe for gjenvinning
Dette arbeidet må de rapportere årlig til Grønt Punkt Norge.
I 2020 gjennomførte 49 bedrifter Plastløftet.
I 2021 gjennomførte 58 bedrifter Plastløftet.
I 2022 gjennomførte 74 bedrifter Plastløftet.
I 2023 gjennomførte 96 bedrifter Plastløftet.
I 2024 gjennomførte 94 bedrifter Plastløftet.