Drivstofftanker fra Sundsbruk til Chile, motorer fra Ystad til Ghana og sykler fra Kista til Kongo. I fjor stanset det svenske tollvesenet eksport av rekordmengder med miljøfarlig avfall til land utenfor EU. – Det er viktig fordi det gir næring til den kriminelle økonomien, sier tolldirektør Johan Norrman.
Drøyt 1529 tonn miljøfarlig avfall ble stoppet av det svenske tollvesenet i 2024 fra å bli eksportert fra Sverige til land utenfor EU, ifølge myndighetene. Dette er en stor økning fra rekorden i 2022, da det ble stoppet i overkant av 1043 tonn.
Det er Svenska Dagbladet som forteller dette.
En forklaring er at myndighetene har satt mer fokus på avfallsområdet sammenlignet med 2023, da mye ressurser gikk til sanksjonsarbeid mot Russland og Hviterussland, sier Johan Norrman.
– Vi er også blitt flinke til å finne dette avfallet som ikke skal eksporteres. Av kontrollene som ble gjennomført er treffprosenten høy, over 90 prosent.
Ifølge tollvesenet og politiet er avfallseksporten knyttet til organisert kriminalitet, hvor det har blitt en økende inntektskilde. Politiet har anslått at avfallskriminalitet genererer opptil 6,1 milliarder svenske kroner årlig.
– Det er mer enn dobbelt så mye som stoffene selges for, sier Johan Norrman.
I tillegg til de rent økonomiske aspektene, er avfallet som sendes fra Sverige til land utenfor EU ofte miljøfarlig, sier han.
– I beste fall skjer det en eller annen form for resirkulering av dette, i verste fall blir det bare lagt på søppelfylling og ikke tatt hånd om i det hele tatt.
Blant avfallet stoppet av tollvesenet og fem ansvarlige länsstyrelser i fjor var en last på over 160 tonn skrapmetall som skulle fra Gøteborg til Thailand, 65 tonn bildeler fra Sundsbruk på vei til Chile, og nærmere 50 tonn folieskrot fra Norrköping på vei til Thailand.
– Det vanligste er biler, bildeler og skrap, den type utstyr, sier Norrman.
En mangel som lenge har vært påpekt i arbeidet mot miljøkriminalitet er at gevinstpotensialet er svært høyt i forhold til straffemulighetene. I fjor ble imidlertid EU-parlamentet enige om nye miljøkriminalitetsregler i unionen, som inkluderer muligheten for betydelig strengere straffer, som nå skal implementeres i medlemslandene.
Tollsjefen sier de vil jobbe hardt for å få flere dommer.
– Vi vil fortsette arbeidet med å stoppe eksporten, men også se på mulighetene for å straffeforfølge de som prøver å smugle dette miljøfarlige avfallet.
Alt ifølge Svenska Dagbladet.