Den digitale markedsplassen for ombruk av masser ble lansert sist sommer. Den har fått navnet Porfyr og daglig leder Jon Østby oppfordret på årets Byggavfallskonferanse til å ta verktøyet i bruk allerede i planfasen av et byggeprosjekt.
Poenget med verktøyet er at anleggsbransjen, helt fra bestiller til sluttbruker av masser, skal kunne gi og få en oversikt over tilgjengelige overskuddsmasser. Slik skal man kunne redusere uttak av nye masser og også redusere avstanden masser blir transportert over.
– På programmet til Byggavfallskonferansen står det at Porfyr er et finn.no for masser. Men kanskje Tinder er et bedre bilde på det vi gjør, for her har vi en digital løsning for at aktørene skal finne hverandre og skape en match mellom dem, sa Østby.
Han understreket at det i en slik digital løsning ligger mange muligheter. Ikke bare vil man kunne finne riktig masse til riktig formål innenfor en overkommelig geografi, men det er også muligheter til å legge inn og ta ut dokumentasjon.
– Det mangler god transparens i bransjen, og det er etterspørsel etter dokumentasjon i forbindelse med så vel klimaregnskap som anbudsprosesser, opplyste han. I verktøyet kan man også laste inn egne grunnanalyser og få disse summert opp til å si hva som finnes der, hva kan det brukes til og hva kan det ikke brukes til.
– Her kan man legge inn sitt behov og finne masser som treffer nettopp det behovet så kortreist som mulig, og så kan man også inngå en avtale og gjøre hele dialogen i løsningen, la han til.
Han understreket at det må tenkes nytt rundt dette i bransjen.
– Det tar tid å snu en bransjen som har bygget sin egen forretningsmodell rundt dette med massehåndtering i en lineær verdikjede. Praksis har gjerne vært at man gir ansvaret videre i leddene og kanskje mer enn 90 prosent av massene ender på deponi eller utfylling. Og så går man og tar ut nye masser og kjører skytteltrafikk mellom anleggsplass og utfylling og tilbake til anleggsplass med nye masser. Vi må bryte det mønstret, det er unødvendig transport og unødvendig ressursbruk. Man må dra dette inn i planfasen tidlig, slik at man ikke står der med masser man ikke har noen plan for senere i prosjektet, sa han.
Arbeidet med den digitale markedsplassen for masser er initiert av Bærum ressursbank på bestilling fra myndighetene. Selve systemet er utviklet av Norconsult Digital med Norsk Gjenvinning M3 som faglig veileder, og med innspill fra et representativt knippe av bedrifter i bransjen. Det har fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge og Enova.