EUs nye batteriforordning krever at alle som importerer biler med høyenergibatterier må være medlem av et produsentansvarsselskap. Autoretur er bilbransjens produsentansvarsselskap for kasserte kjøretøy, men deres ansvar omfatter ikke EV-batterier. Nå legger selskapet opp til å etablere et datterselskap for dette.
Basert på 18 års erfaring med Autoretur-modellen for kasserte kjøretøy, mener styrene i BIL og Autoretur at bilbransjen selv bør opprette, eie og drifte et nytt produsentansvarsselskap for høyenergibatterier (EV-batterier). Det skriver Autoretur på sin nettside.
Styrene legger derfor opp til å etablere «Autoretur Battery Recycling», som et datterselskap av Autoretur. Det nye selskapet vil:
- Oppfylle kravene i EUs nye batteriforordning, og administrere returordningen på vegne av bransjen og den enkelte importør.
- Sikre lovpålagt rapportering til Miljødirektoratet på vegne av medlemmene.
- Sikre en god returordning med høy måloppnåelse mht gjenvinningsgrad og miljø.
- Forhandle avtaler med gjenvinningsselskapene på vegne av importørene slik at tilbudet blir godt og kostnadseffektivt.
- Tilfredsstille myndighetenes garantikrav gjennom Autoretur, uten at medlemmene må skyte inn ny kapital.
Autoretur er bilbransjens egeneide produsentansvarsselskap for kasserte kjøretøy, men det omfatter altså ikke EV-batterier. EUs nye batteriforordning pålegger nå importører og distributører av EV-batterier i EØS-området å være medlem i en produsentansvarsordning. Som for kasserte kjøretøy blir det nå pliktig medlemskap i en godkjent produsentansvarsordning for EV-batterier i Norge. Fristen for å etablere et produsentansvarsselskap er 18. august 2025. Individuell oppfyllelse av produsentansvaret vil kun skje unntaksvis.
Bakgrunnen for endringen, er at antall elbiler i Europa øker raskt. Råmaterialene som brukes til produksjon av batterier er også en knapp ressurs, slik at ombruk og gjenvinning av kritiske råmaterialer blir viktig. Om kort tid vil bilimportørene måtte håndtere et betydelig volum av kasserte høyenergibatterier. Bare i Norge er det forventet at returomfanget vil øke fra dagens noen hundre batterier, til 40 – 50 000 i året innen fem år. På noe sikt er det grunn til å tro at det vil bli kassert omtrent like mange høyenergibatterier som det selges nye elbiler.
Styrene i Autoretur og BIL er positive til Miljødirektoratets skisserte løsning med pliktig medlemskap i en kollektiv produsentansvarsordning. De mener det er viktig å få etablert et velfungerende retursystem nå – slik at dette er fullt ut operativt før de store returvolumene kommer om noen år. BIL og Autoretur mener videre at det er mest hensiktsmessig at bransjen selv etablerer produsentansvarsselskapet. BIL har gjennom Autoretur gode erfaringer med å opprette, eie og drifte produsentansvarsordningen for kasserte kjøretøy – og mener dette er den beste modellen også for EV-batterier.
Autoretur skriver også at et egeneid produsentansvarsselskap for EV-batterier gir mange fordeler for medlemmene. Gjennom anbud på drift skapes konkurranse på innsamlings- og behandlingsleddet, og bilimportørene kan gjennom det sikres den miljømessig beste, og samtidig billigste og mest kostnadseffektive løsning.