Manglende lagringskapasitet legger karbonfangstplaner på is

Planene om karbonfangst ved forbrenningsanleggene til Frevar og Saren Energy (Kvitebjørn Bioel) og terminal for CO, er lagt på is. – Det er ikke ledig kapasitet for lagring på havbunnen, sier Tore Lundestad i Borg CO.

Dermed blir det bråstopp for den planlagte milliardinvesteringen på Øra. Det skriver Fredrikstad Blad.

Karbonfangst og -lagring skulle føre til en kraftig reduksjon i klimagassutslippene, mer enn de samlede utslippene av alle bensin- og dieselbiler i Fredrikstad.

Lundestad sier at det er umulig å gå videre med planene for karbonfangst og – lagring, så lenge det ikke finnes noe sted å lagre den fangede klimagassen CO.

– Men skulle dere ikke lagre karbon på havbunnen utenfor kysten av Vestlandet i et samarbeid med Northern Lights?

– Det var planen. Men nå viser det seg at lageret på havbunnen, i fase 1, ikke har ledig plass. De to karbonfangstprosjektene som er på gang, i Brevik og på Klemetsrud i Oslo, er sikret plass for sitt karbon på havbunnen. Men resten av kapasiteten er oppbrukt. Vi har derfor ikke noe sted som kan ta imot karbon fra Øra, og da kan vi heller ikke gå videre med planene, sier Lundestad, som er daglig leder i Borg CO.

Borg CO har selv anslått at et ferdig utbygd anlegg vil kunne være i stand til å fange og lagre 630.000 tonn karbondioksid fra Nedre Glomma-regionen og Halden per år. Det skulle starte med karbonfangst ved de to forbrenningsanleggene på Øra.

Tidligere i år søkte Borg CO Enova om å få 6 millioner til en forstudie om karbonfangst og -lagring, men fikk avslag.

Tore Lundestad etterlyser en nasjonal strategi for karbonfangst og -lagring, som sikrer at også mindre prosjekter for karbonfangst og -lagring, som Borg CO, får mulighet til å lagre på havbunnen.

– Hva skjer med planene for terminal på Øra for utskiping av flytende CO?

– Vi må også utsette disse planene, inntil vi har et sted å levere CO for lagring på havbunnen, sier han.

Borg CO har vurdert hva det vil koste å bygge en egen terminal på Øra for å ta imot flytende CO for videre transport til lagring på havbunnen i Nordsjøen.

Prisen for terminalen vil ligge på over en milliard.

– Det sier seg selv at vi vil trenge et betydelig volum for at den nye terminalen kan bli lønnsom, sier Lundestad.

Å basere seg på transport for karbonfangst ved de to forbrenningsanleggene på Øra, til Frevar og Saren Energy (Kvitebjørn Bioel), er langt fra nok. Det trengs større volum, med utskiping av karbon fra et stort geografisk område.

I dag betaler Frevar klimakvoter for sine utslipp av CO, noe bedriften har reagert på og som lagmannsretten skal ta stilling til i januar 2025.

Uavhengig av hva som blir utfallet av denne rettssaken, vil de fleste forbrenningsanleggene trolig betale klimakvoter om få år.

I dag ligger kvoteprisen for utslipp av CO på rundt 1.000 kroner per tonn. Den forventes å stige til 2.000 kroner per tonn om noen år. Men heller ikke med denne summen vil det være lønnsomt å fange og lagre CO.

Regnestykket går ikke opp, hvis ikke staten kommer kraftig på banen.

– Vi trenger nye virkemidler for å få fart i karbonfangst og lagring, mener Lundestad. Staten må gå inn med et større beløp for å gjøre fangst og lagring av karbon (CO) lønnsomt for bedriftene.

Uten karbonfangst- og lagring vil det også bli umulig å nå klimamålene som Fredrikstad bystyre har satt seg.

Med de økte forbrenningsavgiftene, kravet om kjøp av klimakvoter, og begrenset tilgang til avfall og ugunstige priser, blir det vanskelig å få forbrenningsanleggene til å gå i pluss.

Den planlagte karbonfangsten skulle også bedre de økonomiske mulighetene for forbrenningsanleggene på sikt, og støtte opp om leveranser av damp til industrien.

Hvis disse planene nå legges bort, blir det enda vanskeligere å sikre en god økonomisk drift for avfallsforbrenning.

Derfor haster det med å sikre seg avtaler for levering av flytende karbon for lagring på havbunnen.

Alt ifølge Fredrikstad Blad.

Skroll til toppen