Hvert år samler kleskjeden Hennes&Mauritz inn et milliontalls brukte klesplagg fra sine kunder. Klærne skulle gå til gjenbruk og resirkulering. Nå har imidlertid svenske Aftonbladet ved å feste digitale sporingsbrikker i ti plagg innlevert i ti ulike H&M-butikker avslørt en annen virkelighet.
Dette er i korte trekk det Aftonbladet har avslørt:
- Til tross for at alle plaggene var hele og rene, uten flekker eller skader, ble ingen av dem håndtert i Sverige. Alle ble transportert med vogntog i over 100 mil bare for den første sorteringen ved tre anlegg i Tyskland.
- H&M lover at klærne skal tas hånd om på en miljøvennlig og ansvarsfull måte. Likevel blir tre av plaggene transportert til land i tredje verden med store og kjente problemer knyttet til dumping av klær og tekstilavfall.
- Ett av plaggene havner i Benin, et afrikansk land som tar imot og enorme mengder brukte klær og der en stor del av importen dumpes eller brennes umiddelbart. Importøren som har kjøpt plagget medgir at det også kan ha blitt smuglet til Nigeria. Den illegale handelen undergraver de restriksjonene landet har innført for å beskytte seg mot second-hand-klær.
- Et annet plagg havner i byen Panipat i India. Også her er problemene med tekstilavfall store. Dessuten er barnearbeid i tekstilindustrien utberedt.
- To av flaggene ble fraktet til Romania etter til sammen 373 mils transport på veg og sjø.
- To av plaggene males ned til fiber til tross for H&Ms løfte om at klær som kan brukes igjen skal gjenbrukes. Et av plaggene var så å si ubrukt.
- I alt ble de ti plaggene transportert en og en halv gang rundt jorden med transportmidler som lastebiler og fly, noe som fører til betydelige klimautslipp.
- I Ghana i Afrika har brukte klær ført til en miljøkatastrofe uten motstykke. H&M er et de fem vanligste klesmerkene som havner her.
- Ved å granske tolldata har Aftonbladet slått fast at H&Ms tre tyske partnere har dumpet minst en million plagg i Ghana siden årsskiftet.
Som tilsvar til dette svarer selskapet at de innrømmer at det finnes utfordringer i forbindelse med innsamling og gjenvinning. Samtidig skal selskapet være kategorisk imot at klær blir avfall. I svaret sies det også at H&M jobber sammen med sine partnere for kontinuerlig å utvikle forbedrede innsamlings- og sorteringsløsninger, og at de krever at deres partnere har rutiner på plass for å sikre at innsamlede klær og tekstiler tas hånd om på riktig måte.
H&Ms direktør Helena Helmersson benekter både overfor Aftonbladet og TV4s Nyhetsmorgon at noen av de innsamlede klærne har havnet på søppelfyllinger. På spørsmål fra Aftonbladet om hvordan hun kan påstå dette, viser hun til selskapets partnere, som hun har full tillit til.
H&M er ikke alene om å samle inn klær i sine butikker. Og heller ikke Lindex eller Kappahl kan garantere at plaggene ikke havner i land der de dumpes eller brennes, skriver Afonbladet.