96 bedrifter gjennomførte Grønt Punkts Plastløftet i 2023. Det vil si at de har bidratt til økt bruk av resirkulert plast, jobbet med reduksjon av plast eller utviklet design for gjenvinning av emballasje, og rapportert på dette til Grønt Punkt. Tirsdag ble fire av initiativene premiert.
Det ble delt ut pris i kategoriene økt bruk av resirkulert plast, reduksjon av unødvendig plast, design for gjenvinning og holdbarhet. 52 bedrifter ble vurdert for prisene og av disse ble tre nominert til hver av kategoriene.
Holdbarhetsprisen ble delt ut først. Den gikk til FoodTrade for å ha forbedret sin emballasje på nøtter, frø og tørket frukt fra en ikke-gjenvinnbar PE-PET emballasje. Det var Anne-Grete Haugen fra Matvett som delte ut denne prisen og hun understreket at emballasjeforbedring ikke må føre til økt matsvinn. Årets vinner opplevde at deres nye gjenvinnbare emballasje reduserte holdbarheten på nøtter, frø og tørket frukt. I stedet for å godta dette, videreutviklet de emballasjen og endte med PP-emballasje som gir tre ganger så lang holdbarhet.
De andre nominerte til prisen var Coop Norge og Norgesgruppen for å oppbevare løsvektpoteter under lokk i enkelte butikker og Den stolte hane for at de har klart å beholde holdbarheten på sine grillede produkter.
De tre andre prisene ble delt ut av Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Prisen for økt bruk av resirkulert plast gikk til Norfersk for deres rPET-skåler til kjøttprodukter. Skålen består av 99 prosent gjenvunnet PET, som kommer fra brukte skåler og brett. Av hensyn til matsikkerhet er det én prosent jomfruelig PET på innsiden.
De andre nominerte til prisen var Mondelez for ytteremballasjen til Kvikk Lunsj i kjemisk gjenvunnet plast og Trioworld og Bergene Holm for dekkplast til trelast i gjenvunnet plast.
Prisen for reduksjon av unødvendig plast gikk til Mill som produserer elektriske ovner. De har fjernet nærmest all plastemballasje fra sine ovner ved å bytte EPS med papp, i tillegg til å fjerne plastposer eller erstatte de med kartong.
De andre nominerte til prisen var Bama Gruppen for kartongemballasjen til Adore-tomater og Lantmännen Unibake for en endring i produksjonslinjen som gjør at brød til storhusholdning pakkes i eskeposer i stedet for individuelle poser.
Prisen for design for gjenvinning gikk til Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000, som i samarbeid med emballasjeprodusenten Amcor Flexibles har utviklet en kaffepose i PE med EvOH barriere. Selv om mange produsenter har forbedret sin kaffeemballasjen, er det få som har lykkes med å finne en løsning som er så godt gjenvinnbar som denne.
De andre nominerte til prisen var Nortura for endringen fra laminat til PP-emballasje for sosisser, bacon og spesialpølser og Orkla Home & Personal Care Norway for JIF spray, hvor spraytriggeren er laget i PP og PET-sleeven erstattet med PE.
Det er medlemmer av Grønt Punkt Norge som kan ta Plastløftet. Bedriftene som tar Plastløftet har ingen formell forpliktelse overfor Grønt Punkt Norge, men må hvert år rapportere tiltak og resultater. Grønt Punkt bruker de innrapporterte resultatene i sin årlige rapportering av næringslivets arbeid med avfallsforebygging til myndighetene.
I juryen sitter i tillegg til Johannes Daae som er utviklingssjef i Grønt Punkt Norge og juryleder, også Thor Kamfjord fra Norner, Anne-Grete Haugen fra Matvett og Kari Bunes fra Emballasjeforeningen.