Vurderer skiftordningen

– Toskiftmodellen har ikke vært prøvd i stor skala i Norge før. En bedre utnyttelse av bilparken er besnærende, men også utfordrende. Alt tilgjengelig materiell er i drift fra halv syv om morgenen til åtte om kvelden, det gjør at vi mangler fleksibilitet og beredskapskapasitet i høytider og andre krevende perioder, sier Karlsen.

Karlsen tiltrådte i desember og må konstatere at hans første vinter som renovasjonsdirektør har vært krevende, med mye snø og svært vanskelige kjøreforhold på de mange småveiene renovasjonsbilene må kjøre. – Klagetallene har vært høyere enn ønskelig de første månedene, vi har hatt etterslep som har vært vanskelig å hente inn, noe som dessverre har ført press på renovatørenes arbeidstid og grensene for tillatt arbeidstid, sier Karlsen.

Han forteller at modellen er under vurdering. – Byrådsavdelingen har bedt oss om å vurdere vår driftsmodell, men vi har ikke konkludert. Vi har i dag ikke nok biler til å gå tilbake til et skift og en eventuell overgang vil kreve tid, sier Karlsen. Som tidligere omtalt er det Byrådets politikk å samle inn avfallet i egenregi ut denne bystyreperioden (2015-19). – Vi forholder oss naturligvis til det, sier Karlsen.

Han forteller videre at kostnadene til dagens innsamling er høyere enn for to år siden (altså før Veireno overtok) og gir budsjettmessige utfordringer. – Etaten holder seg innenfor sitt totalbudsjett, men vi må stramme inn på andre ting og enkelte prosjekter må skyves litt fram i tid, avslutter Hans Petter Karlsen.

Skroll til toppen