Ville se hvor bilene ender

Og ved Voldsfjorden i Skien fikk samferdselsministeren se et anlegg der 150 000 tonn jern- og metallskrap tar et solid skritt på veien mot nye produkter. Etter en relativt grundig forsortering går det meste gjennom shredderen og blir kvernet ned til en 10-20 cm fraksjon. Rundt 70 prosent av det som kommer ut er jern, det tas ut med magnet og lastes direkte i båter som setter kursen mot smelteverk i Tyskland, Spania – eller Mo i Rana.

Men en betydelig del av verdien ligger i den såkalte RNF-fraksjonen (raw non ferrous), som består av ikke-magnetiske metaller. Denne utgjør rundt 12 % av det som kommer ut av fragmenteringsverket og sendes til Halmstad for videresortering ved det avanserte anlegget Stena satte i drift der høsten 2016. – Å sende en blandet metallfraksjon til Kina er ikke lenger noe alternativ. I Halmstad tar vi ut rene fraksjoner av aluminium, kobber, messing og sink som smelteverkene vil ha, forklarte Snorre Kolseth, produksjonssjef for Stena Recycling i Norge.

Men ut av shredderen kommer også rundt 18 % fluff. Og den delen som stammer fra fragmentering av biler sendes også til Halmstad, der man klarer å få ut finfraksjonen av de ulike metallene og dessuten presser en del av fluffen til energibriketter. Slik klarer man å oppfylle EU-kravet om 95 % gjenvinning av bilvrak. Og dette synes samferdselsministeren er bra. – Bilen vil være en vesentlig del av transportopplegget i Norge i lang tid framover. Da blir det viktig å gjøre miljøavtrykket så lite som mulig, samtidig er det flott at de utrangerte bilene skaper grunnlag for arbeidsplasser og verdiskaping i Norge, sier Jon Georg Dale til Kretsløpet.

Jernet fra fragmenteringsverket lastes direkte i båt med noen av landets største gravemaskiner. Denne båten skal ha med seg 3900 tonn til et smelteverk i Spania.

Jernet fra fragmenteringsverket lastes direkte i båt med noen av landets største gravemaskiner. Denne båten skal ha med seg 3900 tonn til et smelteverk i Spania.

Nå utgjør ikke bilvrak mer enn drøyt 20 % av tonnasjen som går gjennom anlegget i Skien, hovedmengden er komplekst jern som i stor grad kommer fra kommunale gjenvinningsstasjoner. Men statsråden for samferdsel var opptatt av hvordan dette ble transportert og fikk vite at rundt halvparten ankommer med båt, resten med bil. Men rundt 95 % av ferdigvarene transporteres videre med båt.

Les mer i Kretsløpets neste papirutgave nr 2-2019

 

 

Skroll til toppen