Mandagens brann hos gjenvinningsbedriften MetallCo Stene på Øra i Fredrikstad startet i et komprimert bilvrak få minutter etter at bilvraket ankom Øra-bedriften.
Det skriver Fredrikstad Blad.
– Mandag kveld ble det levert kasserte, flattrykte biler med et vogntog. Fire minutter etter at bilvrakene ble tippet fra vogntoget, startet brannen. Vi har sett det på opptak, sier Michael Haraldsen til avisa. Han er daglig leder i Metallco Stene på Øra, en av Metallcos 21 bedrifter rundt om i Norge.
Øra-bedriften tar imot en tredel av alle bilvrak i Norge, og kjører dem alle igjennom en shredder. Ut i den andre enden kommer blant annet fragmentert jern, småbiter av metall, som ender opp hos Jøtul, smelteverk og andre som smelter om jern for ny bruk.
Alle bilvrak som leveres til bedriften skal være tømt for batterier, væsker og bildekk.
– Bilen hvor brannen trolig startet var sterkt forbrent, men hadde eksosanlegg, og er dermed diesel- eller bensinmotor, forklarer Haraldsen.
Han utelukker ikke at det kan ha dreid seg om en hybridbil.
– En kollega og jeg tok hver vår kran, og delte opp haugen med brennende bilvrak og vendte på dem slik at mannskapene fra brannvesenet kom til under slokking, forteller han.
En time etter at alarmen gikk, var brannen slokket.
– Vi kontrollerer alle innkommende bilvrak etter ankomst, men her begynte det å brenne så raskt at vi ikke rakk å gjennomføre en kontroll. Vi er opptatt av gode rutiner og prosedyrer for sikkerhet rundt håndtering av bilvrak, forklarer han.
Hadde det ikke startet å brenne mandag kveld, ville bilvraket i løpet av tirsdagen bli lagt på et transportbånd som ville ført det inn i shredderen.
– Det tar 40 sekunder. Når så mye metall rives i biter på så kort tid, øker temperaturen, og du vil få gnistdannelse.
– Og når en delvis komprimert bensintank med bensindamp utsettes for gnister i shredderen?
– Det sier ofte «Poff», men det blir som oftest med det. Og skulle det bli branntilløp her, har vi full kontroll. Shredderen er lukket, fremholder han overfor Fredrikstad Blad.