Den nye strategien er et resultat av en prosess som startet vinteren 2022 og som har vært ledet av styret. Også medlemmer, ansatte i Avfall Norge og kommunikasjonsbyrået Footprint Communications har deltatt i arbeidet.
Prioriterte innsatsområder vil være rammebetingelser og myndighetskontakt, statistikk og standardisering, styrket posisjon og samfunnsrolle, og kompetansedeling og kunnskapsbygging. Og prioriterte målgrupper vil være medlemmer, myndigheter og strategiske alliansepartnere.
– Vi skal hjelpe våre medlemmer å navigere i det nye regulatoriske landskapet som tegnes i Brüssel, være bransjens talerør overfor myndighetene, og rådgi om hvilke virkemidler som trengs for å lykkes med omstillingen. Vi vil også søke samarbeid med andre bransje- og søsterorganisasjoner for å få mer gjennomslag, sier administrerende direktør Runar Bålsrud på Avfall Norges nettside.
En mer detaljert handlingsplan for hvordan Avfall Norge skal nå målsettingene i den nye strategien skal nå utarbeides.