Avfall Sør ilegger Norsk Gjenvinning Renovasjon en million i dagbøter

Lars Pedersen er kommunikasjonssjef i Avfall Sør. Han har mottatt mange klager de siste ukene, men regner med å være ajour med innsamlingen i midten av januar. Foto: Avfall Sør.

Etter 1325 klager i løpet desember straffer Avfall Sør Norsk Gjenvinning Renovasjon (NGR) for ikke å oppfylle kontrakten på søppeltømming. På få uker har dagbøtene kommet opp i rundt én million kroner.

– Vi har ikke fakturert for alt ennå, men det er snakk om mange hundre tusen kroner. Summen har sikkert passert én million kroner nå. Dagmulktene gjelder fra 1. desember og fram til nå. De har ikke levert i henhold til kontrakt sier kommunikasjonssjef i Avfall Sør, Lars Pedersen til Fædrelandsvennen.

Norsk Gjenvinning Renovasjon peker blant annet på mannskapsmangel, biler på verksted og vanskelige kjøreforhold som årsaker til at søpla har hopet seg opp hos innbyggerne i Kristiansand og Vennesla. Og daglig leder i NGR, Grethe R. Simonsen, sier til Fædrelandsvennen at hun ikke har noen problemer med bøtenivået. – Det er i henhold til kontrakten vi har, og den må vi forholde oss til, sier hun. Selskapet vant anbudet på avfallsinnsamling fra husholdningene for Avfall Sør i konkurranse med to andre selskaper i 2018. I protokollen for anskaffelsen går det fram at pris var utslagsgivende for tildelingen, men Simonsen vil ikke svare på om NGR priset innsamlingen for lavt. – Jeg forholder meg til kontrakten slik den foreligger, og har ikke noen problemer med den, sier hun.

Det framgår også av reportasjen i Fædrelandsvennen at NGR var ute på en ekstratur med åtte biler lørdag 7. januar for å ta igjen etterslepet, og at man regner med å være ajour i løpet av få dager. Avfall Sør oppgir selv på sine hjemmeside 10. januar at det fortsatt er 600 husstander som ikke har fått henting som forutsatt.

Men Solfrid Lerbrekk, leder for LO i Kristiansand, mener problemene i Kristiansand bare er nok et eksempel på hvordan det går når avfallsinnsamlingen anbudsutsettes. – Hvor mange eksempler skal til før det slås fast at offentlige tjenester utføres best av det offentlige selv og ikke private aktører gjennom prispressede anbud? Det er 3000 abonnenter som ikke har fått tømt avfallet som renovasjonsavtalen i Kristiansand kommune lover. Tiden er inne for at tjenesten tas tilbake i egen regi, bedre føre var enn etter snar, skriver hun i et innlegg i Fædrelandsvennen.

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE