IVAR IKS m/eierkommuner, Rogaland brann og redning IKS, Renovasjonen IKS og Nordren AS har gått sammen om å lage en kampanje for rett håndtering av batterier. Første del av kampanjen ble lansert i januar. Og de inviterer alle i bransjen til fritt å tilpasse og bruke materialet.
– Folk har et inntrykk av at det er komplisert å kvitte seg med batteri-ting. Samtidig tror vi folk har lyst til å gjøre de rette tingene. Vi har gjort det enkelt for folk å kvitte seg med batterier på en riktig måte – og nå skal vi bevise det, opplyses det i materiellet til kampanjen som har fått navnet #Barebare.
Kampanjen har ingen avsender eller logo. Det er budskapet som er avsenderen. Kampanjen er laget universalt slik at alle kan bruke den uten endringer. Budskapet kan eventuelt endres på egne landingssider som det linkes til i sosiale medier eller på QR-koder ute på boards i bybildet, på kjøretøy eller andre fysiske gjenstander – slik at det passer til den aktuelle regionen.
Med kampanjen ønsker IVAR og samarbeidspartnerne, også kalt «Batterikameratene», å gjøre folk bevisst på brannfaren som følger med batterier og hvor viktig det er med riktig avfallshåndtering. De ønsker å øke respekten for batterier uten å skape frykt for å ha og bruke batterier.
I slutten av januar ble #Barebare presentert på et webinar i regi av Avfall Norge av Åse-Lill Hansen, kommunikasjonskonsulent i IVAR IKS og ansvarlig for kampanjen.
Hun la vekt på at samarbeidet med brannvesenet var viktig, ikke minst for å få oppmerksomhet fra pressen. Og at det er viktig å få folk til å skjønne at dette med batterier er alvorlig, ikke bare på gjenvinningsanlegg eller i renovasjonsbiler, men også hjemme hos den enkelte forbruker. Men altså at det ikke er vanskelig å håndtere dem riktig. Tvert i mot – det er faktisk bare-bare å levere batterier riktig.
Del to av kampanjen skal dreie seg om at det ikke er bare-bare å vite hvilke produkter det er som har batteri i seg. I dag finner man jo batterier i så mye, som barnebøker med lyd, joggesko, barberhøvler osv. I den delen av kampanjen ønsker de også å komme i dialog med dagligvarebransjen og gjøre dem oppmerksomme på brannfaren og hva de kan gjøre for å være med på å spre dette budskapet.