Sirkulærøkonomiens hovedrolleinnehaver (med noe underkommunisert rolle) samlet til treff

Avfall Norges direktør Runar Bålsrud var rimelig godt fornøyd da han kunne ønske nesten 1000 deltakere velkommen til årskonferansen som i år har tema; Fra lineær til sirkulær – nye tanker og nye takter. Og med en fulltegnet utstillingshall.

­– Norge skal bli en mer sirkulær økonomi, det er et must for å nå klimamålene. Og vi begynner å få det travelt. Det er bare sju år til 2030, og Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene med minst 55 prosent i forhold til 1990-nivå, så det haster. Gjenvinningsbransjen spiller en hovedrolle og står midt i en omstilling som er krevende, men også veldig spennende. Og det byr på store utfordringer, men også store muligheter, sa han.

Og i første post på programmet gikk Avfall Norges direktør for samfunnskontakt Kåre Fostervold, etter å ha innledet med noen nedslående tall, rett på sak.

– For et par år siden kom det en rapport som fortalte oss at vi i Norge var 2 prosent sirkulære. Snittet i Europa var 8,6 og de beste landene nærmet seg 25 prosent. Vi liker å tenke at vi i Norge har kunnskapen og økonomien til å ta opp kampen med de beste. Men i forrige uke kom en ny rapport fra Boston Consulting Group som sa at de nordiske landene sett under ett var 6 prosent sirkulære. Og at snittet i Europa lå på 12 prosent. Så spørsmålet er: Beveger vi oss i riktig retning, og eventuelt, skjer det fort nok? Hvor lenge kan vi opprettholde et forbruk som ikke er bærekraftig?

Tre debattanter med ulik rolle, men nokså sammenfallende meninger; Tina Saltvedt, Eva Sjold og Tiril Bratt.

Til å svare på det kalte han opp på scenen fabrikksjef hos Norsk Gjenvinning, Tiril Bratt, kommunikasjonssjef i BIR, Eva Skjold, og sjefsanalytiker for bærekraftige investeringer i Nordea, Tina Saltvedt. De var enige om at, jo, ji er nok på vei mot en sirkulær økonomi – men det går så altfor sakte.

Tiril Bratt og Eva Skjold understreket hvor viktig det er å samarbeide og snakke sammen på tvers av bransjer og roller.

Og selv om finansnæringen har vært litt på ballene i noen år allerede, understreket Tina Saltvedt at de har mye å lære.

– Fra finansbransjens ståsted må jeg vel si at vi er i startfasen. For oss er det viktig å forstå hvor risikoen er, hvordan markedene fungerer og hva forretningsmodellen til selskapene som jobber i denne bransjen er. Det vi gjør nå er å prøve å forstå hvordan sirkulære forretningsmodeller ser ut, og hvilke effekter det får på økonomien og samfunnet, sa hun. Og hun la til at det blir viktig hva EU og taksonomien kommer opp med når det gjelder hva vi har lov til å kalle sirkulært. – Det blir viktig for oss å ha målbare data og målsettinger for selskaper, for det siste vi vil ha er mistillit til finanssystemet og mistanke om vi holder på med grønnvasking. Og da må vi ha tydelighet i og åpenhet om hva vi, og da er det viktig at dere i denne bransjen og vi som jobber mot dere har samme forståelse av hva har vi lov til å kalle sirkulært, og hvordan man måler det på en fornuftig og forståelig måte. Det håper vi at EU skal gi oss bedre innsikt i, poengterte hun.

Bratt mente at bransjens rolle har vært underkommunisert – hvor viktig den er for  å nå både EU-mål og FNs mål. – Det er viktig at gjenvinningsbransjen og sirkulærøkonomien blir en tankegang hos kundene også, sa hun.

Skjold nevnte den differensierte gebyrmodellen som brukes i Bergen som eksempel på en kommunikasjon og en gulrot som fungerer.

Og både Bratt og Saltvedt var inne på at kommunikasjonen også må rettes mot produsenter.

– Mye av dette starter allerede ved designprosessen, hvordan man skaper de sirkulære kjedene i sin helhet. Mange tenker kildesortering, men det starter før det. Og her mangler det en del på innsikt og kommunikasjon, jeg tror ikke det er mangel på vilje, sa Saltvedt.

Hun la til at taksonomien her fungerer som en pisk fra myndighetene. – Den bidrar til at sirkulærøkonomi er noe man må forholde seg til. Begreper som bærekraft og sirkulærøkonomi oppleves svevende i begynnelsen, men når man får konkretisert hvilke effekter det har på den enkelte bedrift, blir det enklere å snakke om både til partnere – enten det er i finanssektoren eller på andre områder – men også som generell forståelse i samfunnet, sa hun.

Konferansen som finner sted på X Meeting point på Hellerudsletta utenfor Oslo varer til torsdag.

Skroll til toppen