Enger sier først at han nå gjerne vil legge saken bak seg, etter at Høyesterett har sagt sitt er dette nå ikke noe mer å mase med. Men selv om Høyesterett har lagt klart større vekt på de formildende omstendighetene enn lavere rettsinstanser, synes Enger fortsatt at saken er urettferdig. – Vi ble offer for mange ting vi ikke var herre over, men kunne ikke la avfallet ligge likevel. Nøklekaoset har vært omtalt flere ganger, den nye teknologien som skulle vise rutene ble vi pålagt å bruke, men den fungerte ikke. Og vi møtte stengte dører hos Energigjenvinningsetaten når vi skulle levere avfall. Både Deloitte-rapporten og spesialrådgiver Hans Christian Ekenes har påpekt at det dårlige samarbeidet mellom Oslo REN og EGE var en vesentlig årsak til problemene. Ingen fortalte oss noe om det og det synes jeg er lite redelig. For meg blir dette omtrent som å selge et hus der grunnmuren er i ferd med å rase sammen – uten å si fra. Man bør ikke slippe unna med det. Men dette har kommet lite fram i mediene, sier han.
(Oslo Ren og EGE ble for øvrig slått sammen til REG – Renovasjons- og gjenvinningsetaten – med virkning fra nyttår.)
Enger er lite imponert over byrådsleder Raymond Johansen håndtering, både av søppelsaken og de titusenvis av brudd på Arbeidsmiljøloven som siden er avdekket i Oslo kommune.
– Det er jo direkte flaut å se hvordan han prøver å vri seg unna ansvaret. Og han skryter av god økonomistyring, da aner han faktisk ikke hva som foregår i den kommunen han leder. Politisk uenighet lever vi med, jeg er faktisk heller ikke spesielt opptatt av om det er offentlige eller private aktører som utfører de ulike tjenestene. Men likhet for loven oppfatter jeg er et prinsipp som står sterkt her i landet. Derfor regner jeg med at denne dommen får konsekvenser, sier Enger.
– Angrer du nå på at du i det hele tatt involverte deg i avfallsbransjen?
– Jeg gjør jo det. Det er en bransje der politikerne og de store aktørene er veldig opptatt fine ord om gjenvinning og sirkulær økonomi, uten at dette betyr noe i praksis. Vi ble motarbeidet av alle fra første stund og beskyldt for å være for billige. Men vi svarte opp ønsket om avfallsinnhenting på skift, slik det ble bedt om i anbudet. Da slipper du å kjøpe 20 biler. Vi hadde et godt samarbeid med kommunen rundt dette fram til oppstart, men da problemene kom ble tonen en annen.
Les mer i Kretsløpets papirutgave ne 2-20