Prosjektdirektør Jannicke Gerner Bjerkås kan konstatere at det fysiske arbeidet med å etablere verdens første fullskala CO₂-fangst fra avfallsforbrenning er i gang etter planen. – Det var hektisk aktivitet i slutten av juni. Pristilbudet fra vår hovedleverandør gikk ut 1. juli og det var enormt viktig å få investeringsbeslutningen på plass før det. Styrebeslutningen i det nye selskapet Hafslund Oslo Celsio kom sent på kveld 27. juni og avtalen med staten ble undertegnet dagen etter. Dermed rakk vi fristen uten å måtte forhandle pris på ny, sier hun.
Dermed var det bare å sette full fart på prosjektet, som har en total kostnadsramme på svimlende 9,2 milliarder kroner. – Da er alle investeringer både her og på havna og driftskostnader for de første ti årene medregnet, forklarer Gerner Bjerkås. Og det er altså et spleiselag som ligger bak. Oslo Hafslund Celsio (der Oslo kommune eier 60 %) bidrar med 3,9 milliarder, Oslo kommune med 2,1 milliarder og staten med resten, begrenset oppad til 3,3 milliarder. Etter planen skal anlegget være klart til overlevering i 2026, det vil da bli arbeidsplass for 10-15 nye medarbeidere.
Med finansiering og tillatelser på plass er det nå de praktiske utfordringene som opptar prosjektdirektøren. – Vi skal sprenge ned ca 20 meter til samme nivå som eksisterende anlegg og sprengningsarbeidene vil pågå bortimot et år. Parallelt arbeider vi med detaljprosjektering og etablering av lagerkapasitet på Oslo Havn, forteller Gerner Bjerkås. For opplegget er altså at den fangede CO₂ skal flytendegjøres og fraktes med elektriske biler den drøye mila til Oslo Havn, det er snakk om 40-45 turer i døgnet. På havna skal det etableres fire lagertanker, disse skal to ganger i uka tømmes av en båt som frakter gassen videre til terminalen i Øygarden utenfor Bergen. Derfra skal den sendes via en rørledning til endestasjonen, 2600 meter under havbunnen.
Les mer om prosjektet i Kretsløpets neste papirutgave nr 5-2022