Programmet beskriver de viktigste utfordringene for bransjen og de viktigste grepene som Avfall Norge mener at politikerne kan ta for å løse dem, og det er meningen at programmet skal kunne brukes i utallige sammenhenger.
– Vi skal bruke det i alt politisk arbeid framover. Vi kommer til å ta det opp i budsjetthøringene i Stortinget, vi skal sende det til alle partienes programkomite og vi skal bruke det som utgangspunkt for utspill i mediene. Vi kommer til å involvere mange slik at vi kan bruke programmet overfor politikerne lokalt, der medlemmene våre er. Og vi ønsker å mobilisere hele nettverket som Avfall Norges medlemmer besitter. For å komme inn i partienes programmer må vi få fylkeslag til å fremme forslagene våre i programprosessen og på partienes landsmøter. Derfor er det viktig at vi har med oss dere som lokale ambassadører som kan snakke med de dere kjenner, sa hun.
Hun forklarte at 14 områder er beskrevet i programmet og at det er de helt konkrete forslagene som er prioritert, uten for mye tekst. Som eksempler på områdene som er med nevnte hun markedet for resirkulerte råvarer, bedre statistikk og oversikt over materialstrømmene, arealplanlegging som legger til rette for en sirkulær økonomi, utvikling av produsentansvaret og et virkemiddelapparat som er mer sirkulært. Og formuleringene skal være klare til å klippes rett inn i regjeringserklæringen.
– Målet er at minst ett og helst flere av forslagene i programmet vårt skal gjenfinnes i regjeringserklæringen i 2021, utdypet hun. Eksempler på slike forslag er at regjeringen innfører krav og intensiver for økodesign og bruk av resirkulerte råvarer i produsentansvarsordninger. Eller at regjeringen stiller krav om at produkter skal merkes med innhold av resirkulerte råvarer og hvordan de skal sorteres etter bruk.
Lind så programmet i sammenheng med strategien om å samle, utvikle og posisjonere organisasjonen.
– Vi kommer bare til å lykkes om vi har tillit til hverandre, om vi tør å utfordre etablerte sannheter og blir mer synlige. Uten tilstrekkelig tillit mellom oss, kommer hver og en av oss til å lykkes i det små, men ikke i det store, sa hun. Hun mente at uten at bransjen selv tør å utfordre etablerte sannheter blir det ingen utvikling. – Isteden kommer vi til å bli utfordret av alle andre. Derfor tror jeg vi må være modige og løfte debatten selv, sånn at det er vi som sitter i førersetet. Og så må vi bryne oss på hverandre på våre egne møteplasser framfor å slite hverandre ned i offentligheten. For det som framstår som store kontraster og skarpe skillelinjer innenfra er knapt nok nyanser for mannen i gata. For dem er vi samme ulla hele gjengen og vi står og faller med hverandre. Derfor er det viktig at vi alle sammen fokuserer på det vi kan få til sammen. Og da må vi tenke mye større enn vår egen virksomhet. Vi må vise hvordan vi bidrar til å løse de store samfunnsutfordringene. Det kan ingen av oss gjøre alene. Men det er på det vi faktisk gjør som vi kan få synlighet, og det er ingen tvil om at vi trenger mer synlighet. Det er ikke mulig å posisjonere seg politisk uten synlighet, og det er ikke mulig å få gjennomslag uten synlighet. Derfor må vi søke synlighet, ikke ukritisk, men der vi kan få det på en måte som tjener oss på sikt, sa hun.