Plastpriser til Orkla, Tine og Arcus

STOLT: Bærekraftsansvarlig Johanne Kjuus i Orkla Foods var glad for anerkjennelsen av sitt utrettelige arbeid for mer gjenvinnbar emballasje.

Det var tungvekterne i norsk næringsmiddelindustri som stakk av med prisene da Grønt Punkt Norge premierte de beste prosjektene innen kategoriene bruk av resirkulert plast, reduksjon av unødvendig plast og design for gjenvinning.

Juryleder Johannes Daae kunne på det digitale arrangementet fornøyd konstatere at de 58 deltagerne i Plastløftet 2021 til sammen hadde erstattet 8857 tonn jomfruelig plast med resirkulert og kuttet sitt plastforbruk med 1017 tonn.

Vinner i klassen økt bruk av resirkulert plast ble Orkla, som i 2020 blant annet endret emballasjen til saften FunLight til å være 100% gjenvunnet PET. Og de fleste av konsernets mange rengjøringsmidler har nå emballasje i 75% gjenvunnet HDPE. – Orkla har i en årrekke vært med på å drive fram forbruket av gjenvunnet plast i emballasje og dermed banet vei for mange andre aktører, sa juryen. Og Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods, var takknemlig for den anerkjennelsen.

Prisen for reduksjon av unødvendig plast gikk til Tine, blant annet for å ha redusert tykkelsen på emballasjen for skivet ost og for lansering av fiberemballasje for rømme.

TYNNERE: Bare ved å gjøre emballasjen på skivet ost tynnere skal TINE ha spart 72 tonn plast årlig.

Og prisen for design for gjenvinning gikk til Arcus, som gjennom samarbeid med Vinmonopolet og Infinitum har fått vinflasker og mindre plastflasker (lerker) til å gå inn i pantesystemet. Siden lerkene ikke er runde i formen har dette også krevd endringer av panteautomatene. – Det imponerende er at Arcus har kombinert endringer av emballasjen med systemendringer som involverer andre aktører, heter det i begrunnelsen.

PANT I BUTIKK: Arcus fikk pris for lanseringen av vinflasker i gjenvinnbar PET – som kan pantes i dagligvarebutikkene.
ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE