Litium er en av de mest verdifulle komponentene i litium-ionbatterier, men det har lenge vært vanskelig å gjenvinne og gjøre tilgjengelig raskt nok til å møte den økende etterspørselen etter batterier som trengs for å elektrifisere transportsektoren.
Det skriver Fortum i en pressemelding.
I 2019 kunngjorde Fortum sin nye teknologi for gjenvinning av materialene i elbilbatterier, inkludert litium. Fremskrittet som nå offentliggjøres betyr at enda mer litium kan gjenvinnes, og at det kan gjøres på en mer bærekraftig måte, ifølge pressemeldingen. Fortum kan nå gjenvinne mer enn 95 prosent av metallene i det som kalles «black mass». «Black mass» består av de aktive batterimaterialene, altså det materialet som befinner seg på selve elektrodene. Dette er typisk nikkel, kobolt, mangan og litium. Om vi ser på hele batteriet, som også inkluderer plast og andre metaller, kan Fortum gjenvinne over 80 prosent. Batteriene inneholder omtrent to prosent litium.
Allerede i gang i Finland
Gjenvinning av batteriene skjer på Fortums gjenvinningsanlegg i Harjavalta i Finland. Anlegget er allerede i stand til å operere i industriell skala og tar imot batterier også fra Norge.
Fortum opplyser at det globale resirkuleringsmarkedet for litiumionbatterier var verdt omtrent 1,3 milliarder euro i 2019, men forventes å øke i de kommende årene til mer enn 20 milliarder euro. Ifølge en prognose fra Det internasjonale energibyrået (IEA) vil antallet elektriske kjøretøy på verdens veier øke fra tre millioner til 125 millioner innen 2030.
Trenger europeisk produksjon
Det er liten erfaring med batterier i vår verdensdel samtidig som vi har en enorm bilindustri som er under full omlegging til el, skriver Teknisk Ukeblad, som mener at Europa må få fart på egen batteriproduksjon.
– Fremtiden ligger i elbiler, men mye mangler. Ikke minst batteriproduksjon. EU har satt seg som mål at vi skal kunne produsere 300 GWh med batterikapasitet årlig innen 2030. Asiatiske produsenter vil gjerne selge batterier nå, men EU-politikerne spør seg om de vil fortsette med det når behovene fra egen bilindustri eksploderer. Da kan det være mer fristende å eksportere ferdige biler, skriver TU.
– Ikke bare trenger vi å få fart på egen batteriproduksjon, vi må sikre at den har materialer nok. Det går flere hundre tusen av tonn av mange av de viktige batterimaterialene. Både batterier og batterimaterialer åpner muligheter for ny norsk industri, mener TU.