Vedproduksjon i gjenbrukt parkeringshus

På Bjelland i Lindesnes kommune etablerer selskapet Trekraft nå vedproduksjon i industriell skala. Og produksjon og lagring skal skje i et 1850 kvadratmeter stort trebygg som flyttes fra Kanalbyen i Kristiansand.

SNART KLAR: Arne Roland tenker nytt innen vedproduksjon. Men den skal delvis skje i et gjenbruksbygg.

Trekraft sin forretningside er å produsere kortreist ved og trebriketter i en skala som gjør at de kan levere til bensinstasjonkjeder og byggevarehus. Hittil har dette markedet vært dominert av import fra Russland og Baltikum. Det er Arne Roland, opprinnelig fra Bjelland, som har etablert selskapet og leveransene skal etter planen komme i gang rett over nyttår. Og den nye fabrikken skal altså delvis bestå av et bygg som hittil har tjenestegjort som midlertidig parkeringsanlegg i det nyetablerte boligfeltet Kanalbyen i Kristiansand. Det ble satt opp i 2018 og det har hele tida vært klart at dette var midlertidig. Nå er den planlagte fjellhallen med 331 parkeringsplasser ferdig og det midlertidige parkeringsbygget skal fjernes. Men altså til et videre liv i vedfabrikken, som ligger drøye seks mil vestover.

– Vi er i gang med vedproduksjon like etter nyttår. Garasjebygget vil komme i løpet av våren, det skal vi bruke til brikettering og til tørking, sier Roland til Kretsløpet. – Vi legger vekt på å finne bærekraftige løsninger i alt vi gjør. Alt tømmeret til vår produksjon er kortreist og miljøsertifisert. Men vi har også fokus på klima og miljø når vi etablerer produksjonsanlegget på Bjelland. Vi er derfor veldig glade for å kunne gjenbruke hele dette store anlegget og skal gi det et nytt og langt liv på Bjelland, sier Roland.

Men han er klar på at dette ikke er noen enkel løsning. – Det blir en ganske krevende operasjon å demontere, flytte og sette opp igjen et så stort trebygg. Det er noen ekstra utfordringer når man skal gjenbruke en slik konstruksjon, det hadde nok vært enklere og mindre risikofylt for oss bare å bygge nytt på Bjelland. Men det så mange positive sider ved dette ombruksprosjektet, at det er verdt det ekstra arbeidet det er å demontere og flytte bygget i Kanalbyen, sier Roland.

Skroll til toppen