Årets Plastløftepriser delt ut

Representanter for vinnerne tok imot Plastløfteprisene under Holdbar-messen denne uken. F.v.: Fredrik Wangen i Tine, Mathilde Hagen Engebretsen i Backe Vestfold Telemark, Åse Øygarden i Bama og Knut Ole Øyen i Nortura. Foto Grønt Punkt Norge

Et rømmebeger i resirkulert plast, kjøttkaker emballert i monoplast, en entreprenør som stiller modige krav og et testsystem som skal hindre matsvinn og øke holdbarheten. Det er årets vinnere av Plastløfteprisene.

Det er Grønt Punkt Norge som står bak Plastløftet som er et initiativ for å motivere bedrifter til å velge smartere, mer innovativ og bærekraftig emballasje. Plastløftet ble lansert i 2019.

Alle bedrifter som tar Plastløftet, forplikter seg til å: øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, kutte unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning.

Dette arbeidet må de rapportere årlig til Grønt Punkt Norge. I 2020 gjennomførte 49 bedrifter Plastløftet, året etter var tallet økt til 58 og i 2022 var det 74 bedrifter som gjennomførte. Ifølge Grønt Punkt står bedriftene som har tatt Plastløftet for 42 prosent av all emballasje som går ut på det norske markedet.

Og da Plastløftetprisene ble delt ut under Holdbar-messen denne uken, var det altså BAMA, Backe, TINE og Nortura som ble kalt opp på scenen

Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Nortura for sitt arbeid med å innføre monoplast i stedet for laminater på blant annet kjøttkaker. Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til TINE for utviklingen av rømmebeger i resirkulert plast fra kjemisk gjenvinning. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Backe Vestfold Telemark for sitt foregangsarbeid med å stille krav til emballasje på byggeplass. Og «Holdbarhetsprisen» gikk til BAMA for deres arbeid med Holdbarsjekken.

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE