BASF og Stena Recycling samarbeider om gjenvinning av batterier fra elbiler i Europa

Fra venstre: Mats Berneblad, Sales Manager Electronics and Battery materials at Stena Recycling Group, Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries at Stena Recycling Group, Dr. Birgit Gerke, Procurement Manager Battery Recycling at BASF, Dr. Daniel Schönfelder, President of BASF’s Catalysts division, som også er ansvarlig for selskapets virksomhet innen batterimaterialer og batterigjenvinning. Foto BASF

Stena Recycling og BASF inngår partnerskap. Stena Recycling vil samle inn, vurdere og forhåndsbehandle utrangerte batterier og rester fra batteriproduksjon for å produsere såkalt «black mass» i sitt batterigjenvinningsanlegg i Halmstad i Sverige. BASF vil viderebehandle og raffinere «black mass» i sitt prototypeanlegg for gjenvinning av batterimetaller i Schwarzheide i Tyskland.

BASF, en global aktør innen produksjon og gjenvinning av batterimaterialer, og Stena Recycling, et av Europas ledende gjenvinningsselskaper som tilbyr omfattende løsninger innen gjenvinning og sirkulære tjenester, har inngått en avtale om kjøp av «black mass». Denne avtalen er en del av et bredere samarbeid mellom BASF og Stena Recycling, der målet er å etablere en verdikjede for batterigjenvinning i det europeiske markedet for elbilbatterier. Det skriver Stena Recycling i en pressemelding.

Samarbeidet vil fokusere på å utvikle forbedrede produksjonsprosesser for «black mass» for å oppnå høy gjenvinningsgrad for metaller som litium, nikkel og kobolt for å støtte sirkulære løsninger for det europeiske elbilbatterimarkedet. Innsamling, vurdering og forbehandling av utrangerte litiumionbatterier, etterfulgt av produksjon av «black mass», er de første trinnene i batterigjenvinningsprosessen. «Black mass» produseres ved mekanisk behandling av utrangerte litiumionbatterier og rester fra batteriproduksjon. I et andre trinn kan verdifulle metaller som litium, nikkel, kobolt og mangan fra «black mass» gjenvinnes kjemisk.

Etter innsamling av utrangerte litiumionbatterier og rester fra batteriproduksjon, og produksjon av «black mass» hos Stena Recycling i Halmstad, vil «black mass»  bli viderebehandlet i BASFs prototypeanlegg for metallraffinering i Schwarzheide. Stena Recycling og BASF har som mål å overføre en slik modell til BASFs planlagte metallraffineri for resirkulering av batterier i kommersiell skala i Europa.

– Elektrifiseringen av samfunnet har bare så vidt begynt, og vi ønsker å fremme en sirkulær tilnærming til batteriproduksjon. Samarbeid mellom industriaktører vil være avgjørende for et vellykket grønt skifte. Med denne avtalen styrker Stena Recycling sin posisjon som en av de ledende gjenvinningspartnerne i Europa, både for batteriprodusenter og bilindustrien, sier Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries i Stena Recycling Group.

Bruk av resirkulerte metaller i produksjonen av nye batterier reduserer batterienes karbonavtrykk betydelig. Batteriprodusenter og produsenter av elbiler i Europa kan velge mellom en rekke tjenester. I dette samarbeidet vil Stena Recycling være ansvarlig for innsamling av utrangerte litiumionbatterier og rester fra batteriproduksjon, demontering og utlading, samt produksjon av «black mass». BASF vil gjenvinne verdifulle metaller fra «black mass», og kan produsere nye katodeaktive materialer til nye litiumionbatterier.

– Ved å inngå et samarbeid med Stena Recycling styrker vi BASFs evne til å tilby et utvidet batteriinnsamlingsnettverk med en sterk partner i de skandinaviske landene, slik at vi kan utvide vårt tilbud av individuelle og sirkulære løsninger til batteriprodusenter og elbilprodusenter i Europa, sier Dr. Daniel Schönfelder, president i BASFs Catalysts-divisjon, som også er ansvarlig for selskapets batterimaterialer og batterigjenvinningsvirksomhet.

Les også:

Stena Recycling snart i gang med storskala gjenvinning av batterier i Kretsløpet nr 3 2023

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV
ABONNER NÅ FOR Å BLI VARSLET OM DE NYESTE NYHETENE