Panteordningen for kjettinger klar

Lilleseth kjetting har nå fått på plass en landsomfattende returordning for kjetting med en digital panteordning. Løsningen skal være den første i verden og lanseres i disse dager.

Skarnesbedriften har hatt løsningen på tegnebordet en stund, men er nå klar med returpunkter i alle utsalgssteder der Lilleseths kjettinger selges. Og det er blant annet hos forhandlere av landbruks- og anleggsmaskinutstyr i hele landet. På fem steder er det i tillegg plassert ut konteinere til formålet.

Når man oppsøker et returpunkt eller en slik konteiner med kjetting man skal bli kvitt, kan man skanne en QR-kode eller gå direkte inn på en nettside og registrere leveransen der.

APP: Ved å legge inn informasjonen om kjettinger som returneres i appen, får man rabattkoder som kan brukes ved kjøp av nye kjettinger

– Den digitale løsningen er foreløpig en pilot av en applikasjon utviklet sammen med Telenor. Med appen kan man registrere hva slags kjetting man leverer og omtrent hvor mye den veier og så får man en rabattkode som kan brukes ved kjøp av ny kjetting, forteller Stine Lilleseth, som er hjernen bak ideen om en slik returordning.

Hun forteller at de innleverte kjettingene blir hentet av det avfallsselskapet som den enkelte forhandleren bruker fra før.

– Vi vurderte om vi skulle lage en egen avtale med noen om dette, men ser at for de fleste forhandlerne er det praktisk at det er de lokale avfallsselskapene som tar det, sier hun. I konteinerne er det digitale sensorer som varsler de lokale returselskapene når disse er fulle.

– Det er jo veldig mye igjen av kjettingene selv om de er utslitt til sitt formål, og det er mangel på stål i verden, så det er jo helt naturlig å sørge for at de blir samlet inn, fortsetter hun.

– Og med den nye teknologien får vi mye mer kontroll og systematikk i dette. Det gir oss blant annet tall på hvor mye vi får i retur, og det blir interessant å følge med på, sier hun

 

Les også: Planlegger returordning for kjettinger

Skroll til toppen